”Var tvungen att bli vuxen snabbt” – hufvudstadsbladet


Julia Haglöf utsågs nyligen till Sveriges främsta kvinnliga entreprenör, ett pris hon fick i Blå hallen i Stockholm.
– Det var ett glädjevrål i mikrofonen, säger Julia, som på bara tre år som vd för Sacci i Borlänge har fått företagets omsättning att öka med nästan 100 miljoner.

Julia Haglöf, vd för Sacci i Borlänge, har utsetts till Sveriges främsta kvinnliga entreprenör.

Öppna bilden i helskärmsläge

Bild: Louise Karlsson

Det är inte så svårt att förstå att Julia Haglöf trivs med sin roll som vd. För med Julia i spetsen har företaget ökat sin omsättning rejält. Från att ha en omsättning på 54 miljoner 2021 verkar prognosen för årsskiftet landa någonstans mellan 140 och 150 miljoner.

– Helt otroligt, saker har klickat rätt och det här är bara början, säger Julia.

Redan som barn hade hon en förmåga att ta på sig ledartröjan, hon har alltid drivits av att nå resultat och mål. Men vad hon skulle jobba med som vuxen var inte glasklart.

– Nej, det är inte så många barn som drömmer om att jobba som vd, säger Julia och skrattar.

Redan som 13-åring började hon arbeta i familjeföretaget, först i produktionen, med sömnad, packning och lager och hon lärde sig förstå verksamheten i dess kärna. Kärleken till företaget har hon tagit med sig från tidiga år, då familjen Haglöf drev företaget i flera generationer. Det var 1914 som Julias farfarsfar Wiktor Haglöf började tillverka och sälja ryggsäckar i Torsång och sedan dess har företaget drivits av familjen och Julia tillhör fjärde generationen.

Annons

Annons

Under flera år satsade Julia allt på sin karriär.  Vid 23 års ålder blev hon marknadschef, vid 25 år försäljnings- och marknadschef och vid sidan om pluggade hon kommunikation och PR.Under flera år satsade Julia allt på sin karriär.  Vid 23 års ålder blev hon marknadschef, vid 25 år försäljnings- och marknadschef och vid sidan om pluggade hon kommunikation och PR.

Öppna bilden i helskärmsläge

Bild: Louise Karlsson

2015 inträffade en tragisk händelse händelse som skulle påverka hela familjen Haglöf och företaget. Julias pappa Anders “Ante” Haglöf, då vd för Sacci, omkom plötsligt i en trafikolycka.

– Det var ett trauma, en chock. Plötsligt var han borta. Jag hade nästan inte tid att sörja för jag tyckte det var viktigt att kliva in och ta min nya plats i företaget. Det var extremt påfrestande både psykiskt och fysiskt. Jag var 22 år och mitt i svår sorg, men jag är handlingskraftig och ville kunna bygga vidare på det som min pappa inte längre kunde. Det kändes viktigt.

Under flera år satsade Julia allt på sin karriär. Vid 23 års ålder blev hon marknadschef, vid 25 år försäljnings- och marknadschef och vid sidan om pluggade hon kommunikation och PR.

Men när karriären tog fart har hon fått offra mycket, bland annat behövt ge upp sina relationer för att få det att fungera.

– Ett exempel är när mina kompisar undrade hur de skulle klä sig för en utekväll, då satt jag och funderade på hur man får ut en 40 fots container från Suezkanalen.

Redan i unga år prioriterade Julia hårt arbete.  – När mina vänner undrade hur de skulle klä sig för en utekväll satt jag och funderade på hur man skulle få ut en 40 fots container från Suezkanalen, säger hon.Redan i unga år prioriterade Julia hårt arbete.  – När mina vänner undrade hur de skulle klä sig för en utekväll satt jag och funderade på hur man skulle få ut en 40 fots container från Suezkanalen, säger hon.

Öppna bilden i helskärmsläge

Bild: Louise Karlsson

Det finns kontraster och det blev inte många utekvällar för Julia, för hon jobbade i princip alla sina vakna timmar.

– Jag var tvungen att växa upp snabbt. När vänner reste och utforskade världen, flyttade runt och studerade fick jag svåra affärsbeslut. Och jag öppnade den bärbara datorn klockan 7 på morgonen och stängde den klockan 11:30 på kvällen. Och visst, jag hade gärna haft en lite mer sorglös 20-årsperiod, men jag behövde göra min resa.

Annons

Annons

Julia uttrycker att det inte är lätt att vara en ung tjej med idéer och ambitioner i en mansdominerad bransch.

– Man måste bevisa så mycket mer och “äga sin plats”. Men när man väl har vunnit förtroendet känner jag att man faktiskt uppskattar att ha en kvinna i rummet, på ett positivt sätt.

Det var år 2021 då Julia och hennes syster Felicia Haglöf köpte bolaget och förvärvade samtliga aktier i bolaget och blev helägare. I samband med företagsförvärvet blev Julia vd för Sacci och hon var då 27 år gammal. Men eftersom hon tidigare haft andra ledarroller i företaget kände hon att det var ett naturligt steg för henne.

– Man måste vara lite orädd och chansa att vinna, säger Julia, som nu fick möjligheten att sköta verksamheten som hon länge velat.

Hon har aldrig känt någon rädsla. För att få igång implementeringen av den nya verksamheten tvingades hon göra en del strukturella förändringar och en vecka efter att hon blivit vd avsatte hon den dåvarande styrelsen.

– Det var nödvändigt för att kunna styra företaget i den riktning jag ville, säger hon.

Hon är okej med att fatta svåra beslut. Hon har blivit lite hårdhudad med åren, beskriver sig själv som väldigt bestämd och tydlig – men också varm och kärleksfull.

Att vara ung kvinna i en mansdominerad bransch har inte varit lätt.  – Man måste bevisa så mycket mer och Att vara ung kvinna i en mansdominerad bransch har inte varit lätt.  – Man måste bevisa så mycket mer och

Öppna bilden i helskärmsläge

Bild: Louise Karlsson

– Jag tror och hoppas att de flesta upplever mig så. Och du kan göra ett bra jobb men ändå skämta och ha kul på jobbet. Vi har ett bra arbetsklimat på Sacci och jag är stolt över att representera familjen Haglöf, säger hon.

Annons

Hösten 2021 en ny vision för företaget etablerades och nya strategier fastställdes. De började rekrytera personal som hade drivkraften och de rätta egenskaperna. Många unga tjejer anställdes, något Julia ser som en fördel.

Annons

– Det är bra att ha människor som har ett driv och stark personlighet och medarbetarna gör ett fantastiskt jobb.

Julia säger att alla “springer åt samma håll” att hon tror att alla verkligen vill att det ska gå bra för Sacci.

– Företaget gick bra redan från början, men nu går det mycket bättre, säger Julia.

Företaget växer snabbt och behöver bättre anpassade lokaler. I vår påbörjas bygget i Islingby dit det är tänkt att verksamheten ska flytta sommaren 2025. I Borlänge beräknas den finnas kvar.

Det ska finnas plats för ett showroom för nya produkter. Men någon försäljning i fysiska butiker är inte planerad.

– Vi ser över var vi vill sälja våra produkter och det kommer att finnas noga utvalda näthandlare.

– Sacci känns nästan som ett barn för mig, jag älskar Sacci. Du vet, du gör allt som står i din makt för att ge de bästa förutsättningarna och nu börjar det ge resultat, det känns fantastiskt och jag är oerhört tacksam.

För Julia finns det inget stopp. Hon vill alltid framåt och har ett högt mål i åtanke.

– Vi vill bli världens ledande varumärke på vår arena inom bärbar utrustning. Vårt ekonomiska mål är en halv miljard år 2030. Det känns bra att göra det här för pappa och det är en av mina drivkrafter.

Fakta

Julia Haglöf

Yrke: VD för Sacci

Ålder 30

Familj: Pojkvän

Bor: I villa i Borlänge

Intressen: Arbeta, träna, umgås med familj och vänner, äta en god middag och spela brädspel

Framtidsplaner: Jag ser mig själv fortsätta som VD under överskådlig framtid. Jag hoppas få mer tid för min egen familj och mina vänner

Annons

Fakta

Sveriges främsta kvinnliga företagare

Julia Haglöf har utsetts till: Sveriges främsta kvinnliga företagare. Priset “Entrepreneur Of The Year”, som delas ut av Ernst & Young, är ett av världens största utmärkelser i sitt slag.

Juryns motivering: “Vinnaren har gjort en resa som kan ha överraskat alla – utom sig själv. För att tro på sig själv krävdes ett stort mått av mod, nyfikenhet och oräddhet när hon för några år sedan tog sig an uppgiften som hon sköter idag med bravur. Om man blandar ett gammalt företag med en yngre entreprenör och ett sinne som bara ser möjligheter så kommer framgången – även om man kan ärva en gammal affärsidé som en tung ryggsäck.Som pristagaren själv uttryckte det: Jag gjorde det med mod , tid och en jäkla körning”

Annons

Fakta

Sacci

  • Företaget Sacci tillverkar och utvecklar bärutrustning och har en världsomspännande marknad, men har sitt säte i Borlänge, där företaget grundades av Wiktor Haglöf i Torsång 1914, då under namnet Haglöfs.
  • 1975 sålde Wiktors söner verksamheten till Bonnierkoncernen. När produktionen skulle flytta till Asien i slutet av 1980-talet köpte familjen tillbaka fabriken i Dalarna, men inte namnet.
  • Idag har Sacci inget med Haglöfs ryggsäckar att göra.
  • Sacci vilar på två divisioner: – Sacci Pro utvecklar bärbar utrustning för professionell användning inom bland annat försvarsmakten, ambulanssjukvård, industri och räddningstjänst. – Sacci Partner fokuserar på private label-marknaden och hjälper företag och varumärken med produktutveckling och tillverkning. Deras väskor finns bland annat i Försvarsmakten, i industrin och i majoriteten av Sveriges ambulanser.
  • Sacci har fabriker i Europa och Asien, men viss produktion, utvecklingscentret och prototypsömnad finns i Borlänge.
  • Målet är tydligt: ​​Att bli det världsledande varumärket i branschen.

Lämna ett svar