DN Kultur väljer fem favoriter vecka 10.


Asta Kamma August och Herbert Nordrum in

Foto: Jonathan Bjerstedt

Filma. “Hypnosen”
Bio
Det unga företagarparet Vera (Asta Kamma August) och André (Herbert Nordrum) laddar för en stor pitchtävling där de hoppas få uppmärksamhet för sin nya app med fokus på kvinnors hälsa. Tjäna pengar och gör gott på samma gång. Ett vinnande koncept hoppas de förstås. Men en hypnotisör ingriper och förvandlar plötsligt den vänliga och osäkra Vera till en rasande sanningssägare och drottning av dåligt humör som helt tar över konferenshotellet där filmen utspelar sig. Ernst De Geers självsäkra och välspelade debutfilm är en underhållande samtidssatir som har en rysning av sekundär skam i ena stunden och ett högt skratt i nästa.

Helena Lindblad

Harriet Backer,

Foto: Nationalmuseet/Børre Høstland

Utställning. “Harriet Backer”
Nationalmuseum, Stockholm
Den norska konstnären Harriet Backer (1845-1932) var, ovanligt för en kvinna vid förra sekelskiftet, respekterad av det manliga konstetablissemanget. Hon bildade till och med en skola. På det nya Nationalmuseet i Oslo är Backer rikt representerad och därifrån kommer utställningen som nu visas på Nationalmuseet i Stockholm. Här syns tydligt vilken känslig färgare hon var, också utsökt i sin ljusbehandling. Vissa utomhusvyer ingår, med frodig grönska och klart dagsljus. Men motivmässigt dominerar stämningsfulla interiörer, från kyrkor eller hem där kvinnor koncentrerar sig på att läsa eller stilla handarbete i fotogenlampans skenet.
Birgitta Rubin

Jean-Baptiste Del Amo

Foto: SG/Albert Bonniers

Roman. Jean-Baptiste Del Amo “Människosonen”
Albert Bonniers förlag
En man full av ilska tar en kvinna och en liten pojke upp till ett hus som ligger oländigt i bergen. Han har fått veta att hon väntar barn med någon annan. För varje dag som graviditeten fortskrider, vrids hans sammanbitna ilska upp mer och mer. När jag läser “Människosonen” måste jag ta små mikropauser för jag förstår att det här aldrig kommer att sluta bra. Den här romanen om hur manligt våld går i arv genom historien är den franska författaren Jean-Baptiste Del Amos första bok på svenska. Lika konstigt som det är suggestivt, luckrar han upp gränsen mellan oss och våra förfäder, mellan oss och naturen.

Åsa Beckman

Foto: Sören Vilks

Opera. Löftet.
Kungliga Operan
Suzanne Markos och Mats Larsson Gothes “Löftet” är kanske inte det mest publikbehagliga man kan se på den svenska operascenen just nu. En smärtsam berättelse om Förintelsen med ett något uppstyltet libretto och en färgskala av svart, svart och lite grått. Men Hanna Husáhr är suverän i huvudrollen då Ava och Mats Larsson Gothes musik är fantasifull, dynamisk och – om uttrycket tillåts i detta seriösa sammanhang – rolig att lyssna på. Väl värd en kväll för den som tröttnat på sönderrivna klassiker och är nyfikna på hur nyskrivna musikdramer låter och ser ut.

Björn Wiman

Volodymyr Zelensky.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Bok. Simon Shuster “The Player”
Norstedts
Världen förändrades för alltid i gryningen den 24 februari 2022 när Ryssland invaderade Ukraina. Det skulle förmodligen bara dröja några dagar, kanske en vecka, innan Putins pojkar krossade motståndet och hissade den ryska flaggan i Kiev. Tji fick experterna. Simon Shusters “The Player” handlar om hur det gick till. Han skildrar upptakten till kriget och dess första år. Det är också en insiders porträtt av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyi som mot alla odds fortfarande leder nationen med anmärkningsvärd envishet. Shuster har bevakat Ukraina länge för Time Magazine. “The Player” är en mycket lärorik page-turner.
Jan Eklund

Lämna ett svar