Fem saker att ha koll på inför börsöppning


Företaget bakom kontorsmöblerna som står emot inflationen

Peter Johansson, VD och grundare av DPJ.
Peter Johansson, VD och grundare av DPJ.
Arbetsgivaren har ansvar för att skapa en bra arbetsmiljö och ergonomi. Den tuffa ekonomiska situationen har dock gjort det svårare för många företag att uppfylla dessa krav. Därför har DPJ Workspace utvecklat en kontorsstol som tar hänsyn till både ergonomi och ekonomi. Fler möbler med samma fokus är också på gång.

När Peter Johansson grundade DPJ Workspace 1995 hade han en klar och enkel affärsidé: att underlätta för andra företag genom att erbjuda kontorsmöbler och förbrukningsvaror. Idag fokuserar företaget enbart på högkvalitativa möbler och inredningstjänster för kontor, och har fasat ut förbrukningsvaror.

Sedan starten har DPJ haft en betydande tillväxt. År 2023 hade företaget en omsättning på 400 miljoner kronor med en “tillfredsställande lönsamhet”.

– Det har varit en fantastisk resa. Vår huvudsakliga målgrupp är företag i förändring, något vi verkligen har sett mycket av de senaste åren. Först kom pandemin som ökade efterfrågan på hemmamarknaden och utvidgade vår totalmarknad, säger Peter Johansson, VD och grundare av DPJ.

Nya förändringar, nya krav

När företagen återvände till kontoren efter pandemin upptäcktes att de öppna kontorsytorna som är typiska för moderna kontor inte passade bra för det nya sättet att arbeta med videomöten.

– Det här skapade ett behov av nya förändringar med nya krav. Företagen behövde – och behöver fortfarande – mer flexibla arbetsplatser där det går att skapa avskilda rum. Denna ökade rörlighet innebär att företag behöver fler stolar, inte bara på kontorsplatser utan även hemma, eftersom många anställda fortfarande arbetar hemifrån några dagar i veckan.

– Det är en utmaning för många företag att klara av detta i den rådande ekonomiska situationen.

Kvalitet och hållbarhet är viktigt

DPJ har därför utvecklat kontorsmöbler med sänkta priser men med bibehållen hög kvalitet och ergonomi. Först ut är kontorsstolen Pirum.

En av våra mest omtyckta stolar har genomgått en design- och processomvandling. “På det viset har vi kunnat minska priset med 50–60 procent,” säger Peter Johansson.

“Denna prissänkning har blivit möjlig genom att vi producerar stolarna i stora mängder samtidigt som vi optimerar hela processen från tillverkning till lagring. Vi har även minskat antalet valmöjligheter och utföranden av stolen och istället valt den mest populära färgen, textilen och armstödet.

Det finns med andra ord ingen magi bakom det låga priset, utan snarare en smart förenkling och förbättring – utan att kompromissa vare sig med kvaliteten eller ergonomin.

“Hållbara produkter av hög kvalitet ger alltid god avkastning och är positiva för ekonomin som helhet.”

Slitage längs vägen

Återigen har DPJ anpassat sin verksamhet och sina produkter till kundernas behov och förändringar i omvärlden.

“För oss är det av stor vikt att vara flexibla och lyhörda, att vara lyhörda för trenderna och att vara en pålitlig rådgivare. Många fann sig under pandemin på hemmakontoren och försummade ergonomin. Det är inte hållbart i längden. En sämre ekonomi får inte gå ut över medarbetarnas välmående. Därför lägger vi stor vikt vid ergonomin,” säger Peter Johansson.

Pirum-stolen lanserades i januari och efterfrågan är redan hög och ökar stadigt.

“Vi arbetar med att utveckla andra produkter med samma filosofi. Bland annat mindre höj- och sänkbara skrivbord, som snart också kommer att lanseras. Vi strävar ständigt efter att förbättra våra produkter för att hjälpa företag att sänka kostnaderna samtidigt som kvaliteten och ergonomin bibehålls.

Peter Johansson hävdar även att kvalitet är en trend som är här för att stanna.

“Slit-och-släng-mentaliteten mattas av och ersätts av nya värderingar – hållbara lösningar och återanvändning. Det behöver inte innebära högre kostnader, utan kan utföras på ett kostnadseffektivt sätt. Därför är det så viktigt för oss att vara anpassningsbara och flexibla för kundernas behov och förändringar,” säger han.

Läs mer: Pirum – kontorsstolen som trotsar inflationen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DPJ och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar