Nu utvidgas Teslastrejken – 50 svenska hamnar berörs


Strejken mot den amerikanska elbilstillverkaren har pågått i tre veckor. Men effekterna på Teslas verksamhet har varit begränsade. Fackförbunden vittnar om hur företaget tar sig runt transportblockaden och IF Metall märker att det jobbar nästan som vanligt på några av Teslas tio servicecenter runt om i landet.

Strejkbrytande, vrålar IF Metall som själva utökat strejkåtgärderna och även fått hjälp av sina LO-kollegor. Idag, fredag, utökar Transport hamnblockaden till att gälla alla svenska hamnar, ett 50-tal.

Den förlängda blockaden ska ses i ljuset av att Transportförbundet sett tydliga indikationer på att företaget rundar av blockaden. Vissa bilar via de rena fordonsbåtarna kommer inte längre fram, å andra sidan kommer bilar på lastbilssläp lastade på andra typer av fartyg eller via nordiska hamnar, i mindre volymer då förstås, enligt Transports pressinformatör Elin Lörnbo.

“besvärlig”

Transporter stoppas inte, utan försvåras, är fackets uppfattning. Normalt sett anlöper flera bilfartyg med Tesla-bilar svenska hamnar varje vecka, har flera hamnchefer vittnat om.

– Det blir svårt för Tesla, kostsamt, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä om de partiella effekterna av strejken.

– Och alla varningar har inte gått igenom än, fortsätter han.

Nästa steg kan vara konkreta sympatiåtgärder från nordiska transportförbund för att ytterligare försvåra transporter, till exempel i norska och danska hamnar. Häromdagen antog de nordiska transportförbunden ett stödförklaring till IF Metall som driver primärkonflikten – ett krav på kollektivavtal för de verkstadsarbetare som jobbar på Teslas servicecenter.

På fredag ​​slutar även städarna arbetet på Tesla. Elektrikerna slutar utföra service och reparationer. På måndag stannar post- och paketgången medan lackfacket från och med tisdag nästa vecka blockerar allt lackerings- och plastarbete på Teslabilar på över 100 verkstäder.

Många kunder

Den svenska företagsledningen vill inte kommentera de nya turerna, men har tidigare sagt till TT att de avtal företaget har med sina anställda är tillräckligt bra. Inga andra avtal är aktuella. Dessutom meddelades att verksamheten ska hållas igång så att kunderna inte påverkas så långt det är möjligt.

Och det är många kunder inblandade, som kan drabbas av försenade leveranser eller problem på verkstaden. Statistik från branschorganisationen Mobility Sweden visar att Teslas Model Y är Sveriges mest sålda bil hittills i år. Totalt, inklusive alla modeller, har det registrerats runt 17 000 nya Tesla-bilar fram till oktober. Det motsvarar ungefär sju procent av alla nya bilar i år, enligt vd Mattias Bergman.

Om tillslagen börjar bita kan det snabbt synas i registreringsstatistiken.

Inga kontakter mellan parterna pågår just nu och det finns inte heller några planerade.

“Just nu är läget låst”, skriver medlaren Kurt Eriksson i ett sms till TT.

Lämna ett svar