Morningstar pekar ut fyra lyxaktier med jättepotential


Kering, nästa största lyxkoncernen efter LVMH, har en tuff period bakom sig. Flaggskeppet Gucci tappade 21 procent under det första kvartalet och Kerings aktie har backat nästan 30 procent sedan början av 2023. Men Morningstars analytiker tror att värderingen, för närvarande runt 18 gånger konsensusvinsten, ligger nära botten och uppskattar att det är 60 procents uppsida .

Några av de saker som får Morningstar att tro på aktien långsiktigt är den höga medvetenheten om företagets varumärken, stora resurser för marknadsföring och kontroll över över 90 procent av distributionen.

Gucci butik i Stockholm.
Gucci butik i Stockholm.Foto: Lisa Hallgren

Brittiska Burberry har har fallit mer än 55 procent på Londonbörsen sedan starten av 2023. Under bolagets senaste brutna räkenskapsår, som avslutades den 30 mars, minskade försäljningen med 4 procent jämfört med föregående år. VD Jonathan Akeryd pekade då på en generell, global nedgång i efterfrågan på lyxvaror, och framför allt i Kina.

Morningstars analytiker tror dock att Burberry kan vända trenden och skriver att aktien gynnas av hög varumärkeskännedom, stor kontroll över distributionen och en möjlighet att justera sina priser. Just nu handlas aktien till 17 gånger vinsten för de kommande 12 månaderna. Morningstar beräknar att det är nära botten och skriver: “Vi tror att Burberrys nuvarande svaghet i förhållande till branschen är cyklisk och operationell.”

Företaget har lanserat nya kollektioner till för höga priser, men nu gör företaget rätt genom att satsa mer på sina billigare kollektioner för att kunna växa igen, säger Morningstar.

e6534ba0 0a60 4748 b86a 46b68a86ab74.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
Foto: Jason Alden

Klockgruppen Swatch Group, med varumärken som Omega och Longines i portföljen, är det tredje lyxföretaget där Morningstars analytiker ser potential i aktien. “Värderingen är mycket attraktiv eftersom medvind inte ingår”, konstaterar analysen. Och med Swatchs stora exponering mot Kina finns det alltså stora möjligheter till en uppgradering, säger Morningstar, som förväntar sig att konsumentmarknaden i landet kommer att återhämta sig kraftigt – på grund av uppdämd efterfrågan efter pandemin och långsiktigt växande privata inkomster.

Dessutom gynnas företaget av att marknaden för smarta klockor blir allt mognare och mättare, och av framgångsrika kostnadsbesparingar och automatisering av tillverkningen, skriver Morningstar.

Omega klocka.
Omega klocka.Foto: David Pihlblad

Den fjärde och sista aktien är modeföretaget Hugo Boss. Här medger analytikern att lyxkläder är utsatta för hög konkurrens och växer långsamt, men menar att aktiens relativt låga värdering – 11 gånger vinsten för de kommande 12 månaderna – gör aktien intressant. En annan faktor är företagets satsning på fritidskläder, som verkar vara populär bland unga konsumenter, skriver Morningstar.

Hugo Boss butik.
Hugo Boss butik.Foto: Alex Kraus

Lämna ett svar