Kritiken mot veterinärpriser är osaklig, menar branschen


Marlene Areskog avfärdar statistiken Svedea har som pekar på kraftiga prisökningar för veterinärtjänster under flera år.
– Plockar man ut enskilda insatser är det klart att priserna kan ha justerats, men i snitt har vi en prisökning på 28 procent sedan 2018, säger hon.

Men även Statistikverket, SCB, har konstaterat att det har skett kraftiga prisökningar; 25 procent bara under det senaste året?
– Vi har starkt ifrågasatt deras utredning. De har tittat på enskilda webbsidor och på vaccinationer, ID-märkning och kastrationer. Då hade man i princip kunnat titta på aktörer som inte höjt sina priser på tio år och sedan tvingats höja dem.
SCB har sin statistik, Svedea har sin – och du säger att de har fel?
– Svedea och Agria för en irrelevant debatt. De är också vinstdrivande företag som har gett sig in i veterinärbranschen. Du gör felaktiga påståenden.

Marlene Areskog, Bevis.


I Djurhälsovårdens rapport för 2023 anges prishöjningen till 6 procent med hänvisning till en medlemsundersökning. Areskog säger samtidigt att priserna har höjts, men då på grund av ny lagstiftning och branschpraxis.
– Veterinärerna får åka dit om de inte gör det som är standard i branschen!

Hur kommer det sig att andra europeiska länder, som Spanien, kan hålla priserna lägre?
– De ligger 20–30 år efter Sverige vad gäller reglering. De har heller inga sjuksköterskor – veterinären gör allt. De använder mycket mer antibiotika än vad vi gör. De behöver inte arbeta med förebyggande sjukvårdshygien.
– Sedan har veterinärerna i de länderna löner de knappt kan leva på.
Varför är det så svårt att få ett rakt besked om vad en behandling kommer att kosta?
– Om du har ett svårt sjukt djur som du måste börja undersöka och du inte vet vad du kommer att hitta, vilken behandling du kommer att genomgå – eller hur djuret kommer att svara på behandlingen – så är det inte alltid möjligt att ge en besked från början om vad det kommer att kosta, säger Marlene Areskog.
Rebecca Wrigby, kommunikationschef på Anicura, har nästan identiska svar till Marlene Areskog. Men hon har ett tillägg:
– Många av våra kliniker och djursjukhus har också generösa öppettider under både kvällar och helger bemannade med personal dygnet runt. Det kostar mer.
Agria tar upp Evidensias anklagelse om att de gör falska påståenden.
– Vår kommunikation om höga kostnader för djursjukvård och orimliga prishöjningar är faktabaserad och bygger på de summor som vi kompenserar djurägare med och bygger på omfattande statistik från vår skadedatabas med hundratusentals ärenden, säger Agnes Fabricius. VD för Agria.

Lämna ett svar