Serva bilen själv och spara tusenlappar


När man är skallig som jag sparar man tusentals kronor varje år på att inte behöva gå till frisören. Att slippa utgifter är skönt, men för mig har pengarna aldrig varit det främsta skälet. När jag bestämde mig för att raka mitt huvud när jag var 40 var det av kosmetiska skäl. Med det genetiska arvet jag har blivit begåvad med, var det till slut lika svårt att klippa sig som att försöka odla en tät och frodig gräsmatta i Antarktis. Jag var tvungen att ge upp. Varför envisas med att göra livräddande försök på något som redan är dött och begravt?
Ungefär samtidigt som jag förklarade min framtid som hårmodell död, bestämde jag mig också för att sluta ta in min bil på service. Men den här gången togs beslutet på strikt ekonomiska grunder. Jag tänkte ungefär så här: Varför betala mycket pengar för något som inte är så svårt att göra själv och som man också tjänar på att veta?
Min pappa har pysslat med bilar så länge jag kan minnas. Jag har alltid varit imponerad av människor som är tekniskt och mekaniskt kunniga, de utstrålar en aura av trygghet och självsäkerhet. Dessutom gillar jag handlingsinriktade människor. Vem vill vara den som ramlar ner så fort du stöter på en patrull?

Vad som måste göras vid varje serviceintervall på din bil är heller ingen hemlighet, står det i bilens instruktionsbok. Olja och filter ska bytas vid varje service (vänta absolut inte till efter 3 000 miles), tändstift ska bytas efter ca 8 000 miles, kabinfilter efter ca 3 000 miles och luftfilter mer sällan. Jag behöver inte heller betala någon annan för att fylla på spolarvätska och byta vindrutetorkare. Och skulle jag missa eller glömma något väsentligt så hjälper biltestet (mot en liten avgift förstås…) mer än gärna att påpeka fel och brister när de uppstår.

Jag är helt övertygad om att de flesta är kapabla att fixa det mesta i serviceväg på sina bilar. Du behöver bara ha tid, vilja, en uppsättning verktyg och ett riktigt bra domkraft. All hjälp du behöver finns på Youtube. Det är otroligt hur många det finns som delar med sig av kunskap och tips. Ren guldgruva för en blivande hobbymekaniker.

Att byta tändstift är inte heller speciellt avancerat.Att byta tändstift är inte heller speciellt avancerat.

Att byta tändstift är inte heller speciellt avancerat. Foto: Evgenius1985 / Shutterstock

Men det här med serviceboken och frimärken? Vad händer med andrahandsvärdet på bilen?
Svaret är enkelt. Jag får inga stämplar och jag har ingen servicebok, åtminstone inte i traditionell mening. Självklart skriver jag ner vad jag gör, men jag gör det i ett anteckningsdokument på min mobil som är sparat i molnet. Även om mobiltelefonen försvinner finns dokumentet kvar.
Angående andrahandsvärde har jag en ganska avslappnad inställning till det. För det första har jag aldrig haft några speciellt nya och dyra bilar. För det andra tänker jag köra min nuvarande bil så länge som möjligt, gärna tills den går sönder.

För vissa är det inte värt tiden och ansträngningen, det förstår jag. Om jag var rik skulle jag inte byta oljan i bilen själv heller. Och det gäller givetvis bara lite äldre bilar och under förutsättning att du äger den själv. Men hittills har jag sparat ca 30 000-40 000 kr på att serva bilen själv. Och fortsätter jag i fem år till kommer det nog lika många fler. Det är till och med mer än vad jag sparade genom att inte gå till frisören.

Lämna ett svar