Amerikansk storbank justerar riktkurser för svenska banker


Specialtjänst med guldkant – därför växer Family Office snabbt

Marcus Asp är teamchef för Nordeas specialtjänst Family Office.
Marcus Asp är teamchef för Nordeas specialtjänst Family Office.Foto: Peter Cederling
Entreprenörer, förmögna familjer och teknikprofiler med välfyllda plånböcker strömmar till Nordeas speciella Family Office-tjänst – på mindre än tre år har det förvaltade kapitalet nästan fördubblats. Vi pratade med teamledaren Marcus Asp om framgångsfaktorer och arbetskultur och att han trots skakiga tider sover gott om nätterna.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Nordea Private Bankings erbjudande

– Helt ärligt tror jag att vi har lösningar som ingen annan bank i Sverige har möjlighet att erbjuda, något som marknaden också har uppmärksammat. Vår verktygslåda är helt enkelt lite större, säger Marcus Asp.

Family Office vänder sig till landets allra rikaste, de som på bankspråk kallas Ultra High Net Worth. För att kvalificera dig här måste du ha minst ett par hundra miljoner kronor i kapital.

– Nordeas storlek är en enorm styrka, runt varje kund kan vi sätta ihop ett skräddarsytt team med noga utvald kompetens. Men att vara kund hos oss betyder så mycket mer än strategisk och taktisk rådgivning. Vi öppnar upp våra nätverk med intressanta aktörer både i Sverige och utomlands.

Marcus Asp har en lång karriär i finansvärlden bakom sig med erfarenhet av en rad olika roller.

– På Nordea och Family Office är vi en väldigt platt och fartfylld organisation. Det är våra medarbetare som har det yttersta kundansvaret och som betyder allt för oss, och som dessutom har mandat att driva sin egen verksamhet. Det du ser är vad du får, svårare än så blir det inte.

En jordnära inställning som möjligen kan härledas till att Marcus växte upp på familjegården i Mansnäs, Småland, en liten ort utanför Ljungby, där hans föräldrar drev ekologiskt jordbruk och levde hållbart långt innan det blev ett begrepp.

Så småningom kom världen bortom Mansnäs för att locka och han sökte till universitetet i England där han studerade ekonomi vid University of Lincoln innan han landade i bankvärlden.

Hur är du som ledare?

– Min uppgift som teamledare handlar mycket om att släppa lös innovationskraften hos medarbetarna, att våga ge ansvar och skapa möjligheter för dem. Om du gillar att göra affärer märker kunderna det också. Naturligtvis kan vi aldrig tappa risken ur sikte. Vi arbetar på en bank med ett börsvärde på över 400 miljarder. Allt vi gör handlar om förtroende och att göra rätt för kunder och aktieägare på lång sikt. Men det jag vill säga är att det inte är i Excel-ark och styrdokument man hittar de mest briljanta lösningarna.

Så vad kan det handla om?

– Det kan handla om allt från att vi måste få ett lån på 50 miljoner på en morgon eller ibland jobbar långa dagar och kvällar i samband med större transaktioner som börsintroduktioner där vi jobbar mot en deadline. Eller att en kund hör av sig och frågar hur man går tillväga för att köpa ett flygplan… Det handlar om att ge service inom livets alla områden, och givetvis allt som rör kundens samlade totala förmögenhet: värdepapper, onoterade aktier, företagsägande, tillgångar förvaltning, juridik, fastigheter. Vi tar ett helhetsansvar gentemot kunden och dennes familj.

Marcus Asps team i Stockholm består av sex personer, men Family Office är ett snabbt växande företag. På bara några år har avdelningen fördubblat antalet anställda och spridit kompetensen över hela landet. Idag arbetar Family Office-rådgivare över hela Sverige.

Med så mycket ansvar att förvalta andras förmögenheter, hur känns det i skakiga tider – sover du gott om nätterna?

– Ja, man vänjer sig och vet att det är upp- och nedgångar i den här branschen. Det viktiga för oss är att vi, oavsett ekonomi, ska vara en bra sparringspartner. Våra kunder vill inte ha jas-ägares godkännande, de förväntar sig goda råd. Det är kulturen och affärskänslan som Nordea Family Office står för.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Nordea Private Bankings Family Office-erbjudande

Observera att innehållet i denna artikel endast är för marknadsföringsmaterial och allmän information. Innehållet ska inte tolkas som personlig rådgivning, erbjudande eller som en rekommendation i något avseende från Nordeas sida. Ingående av separata avtal och villkor krävs för att använda Nordea Private Bankings utbud av tjänster.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nordea Private Banking och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar