Svenskarna i sjönöd i Karibien: ”Vi måste ha vatten, mat och pilsner” | Sverige


640@60
Båten är en Wasa 370, en elva meter hög segelbåt.

Foto: Privat

640@60

Mauritz Andersson och Mikael Månsson skulle segla över Atlanten men hamnade i nöd.

Foto: Privat

På onsdagsmorgonen kom beskedet att två svenska medborgare som hamnat i nöd till sjöss har räddats av den nicaraguanska flottan i Karibiska havet.

Enligt uppgifterna var svenskarnas segelbåt drivande efter ett motorbortfall i havet utanför Nicaragua.

Svenskarna är Mauritz Andersson, 68, och Mikael Månsson, 50, och enligt deras version gick det inte riktigt som den nicaraguanska kustbevakningen beskrev.

– Den här kaptenen var fruktansvärt mediahungrig, säger Mauritz Andersson.

Känd från Operation Playa

Andersson har blivit känd som “ensamseglaren” på grund av sin roll i knarkringen som smugglade kokain från Sydamerika till Europa och utreddes i polisens Operation Playa.

2010 greps Mauritz Andersson med 1,2 ton kokain i sin segelbåt på ön Martinique precis när han skulle segla ensam från Karibien till Europa. Andersson, som redan hade flera fängelsestraff under bältet, dömdes till 14 års fängelse och släpptes villkorligt 2019.

– Det har gått 15 år. Nu får det bli tillräckligt med tjat om det. Jag har sonat för den delen, gått, gått. Jag försöker leva mitt liv så gott jag kan, det jag har kvar. Jag måste segla, säger han.

Seglade på ett rev

Nu hade Mauritz Andersson planerat att segla över Atlanten tillsammans med Mikael Månsson i sin elva meter långa långseglare.

Månsson började i Panama City och skulle hämta Andersson på ön Colon, nära gränsen till Costa Rica. Men han seglade på ett rev och båten fick omfattande skador på skrovet.

Båten lyftes med kran till en bulldozer som körde den genom öns djungel, varpå den lastades på en färja till fastlandet, där den gjordes sjöduglig.

540@60

Den avsedda rutten från Panama City till Florida.

Rodret gick av

Göteborgarnas plan var då att segla till Florida, där båten skulle förberedas för den långa resan över Atlanten. Men mitt i Karibiska havet gick rodret av.

– Vi skickade ut en nödsignal och fick reda på att den nicaraguanska kustbevakningen skulle komma och rädda oss om tolv timmar, säger Mauritz Andersson.

En fiskebåt hann dock före kustbevakningen.

– Det var tur, för de var riktiga sjömän ändå. De började bogsera oss. De stannade då och då och släppte oss när de skulle hämta sina burkar.

“Krockade hela båten”

Tolv sjömil från land släppte fiskarna svenskarnas båt, och kustbevakningen tog över.

– De kraschade mer eller mindre hela båten: predikstol, pushpit, (räcken i för och akter på båten, reds anm), solpaneler, förstags (kabeln mellan masten och fören, reds anm.) .. De kunde inte sitt jobb. Det är värnpliktiga, eller vad man nu kallar dem, som är på de här båtarna – med kpister och allt de har.

Enligt Mauritz Andersson var det viktigt för befälhavaren för kustbevakningen att ta åt sig äran för räddningsinsatsen.

Svenskarna hänvisades till att medverka i filmen som kaptenen gjorde, uppger han. Scenen där de klev av sin båt ombord på kustbevakningens fartyg var tvungen att göras om för att se bra ut.

– Sedan gjorde de en intervju där de ville att vi skulle berätta att det var de som hade kommit och räddat oss, säger Mauritz Andersson.

Inte tillåtet att gå i hamn

De har inte fått komma iland med sin båt. Nu ligger de en sjömil från hamnstaden Puerto Cabezas, förtöjda med ett rep i en annan båt.

– Till sist sa jag: Vi måste få gå och handla. Vatten, mat, pilsner – du vet, allt sådant. För att vi ska få satelliten att fungera måste vi köra motorn, eftersom den drar så mycket ström, så vi börjar få slut på diesel, säger Mauritz Andersson.

Enligt honom anser inte myndigheterna att svenskarna har sina papper i ordning, så de får inte komma in i landet.

– Men vi kan gå in och handla, med en vakt. En civilklädd kille som följer med. Vi förstod aldrig varför.

Känner orkanens härjningar

De har även fått tag i en svetsare som ska göra ett nödroder åt dem.

– Så vi åker på torsdag om allt går som det ska. Vi vill härifrån. Det är farligt här, säger Mauritz Andersson.

640@60

I måndags flyttade Beryl in över bland annat Barbados.

Foto: RICARDO MAZALAN / AP TT NYHETSBYRÅ

Längre norrut härjar orkanen Beryl, och den känns även vid Nicaraguas kust.

– Orkanen driver några vindar framför sig. Nu är det två meters vågor. Det är jävligt obehagligt. Det är ingen panik, men vi rullar med vår lilla båt här. Vi är livrädda att repet ska gå sönder. Kommer de efter oss?

Atlantseglingen inställd

Det blir ingen Atlantsegling i år. De kommer att segla till Roatan i Honduras, där båten kommer att lägga till. Sedan reser de hem till Sverige.

– Nu börjar det bli lite sent. Orkansäsongen är igång. Och vi vill åka hem. Mikael har varit här i fyra månader och jag har varit här i tre. Vi har familjer och jobb som väntar på oss och alla är oroliga.

Men 68-åringen ska ge sig ut på nya äventyr till sjöss.

– Segling är mitt största intresse. Jag får erbjudanden hela tiden.

Och du fortfarande frisk och stark?

– Ja ja ja. Det är när jag slutar segla, det är då du vet att jag snart är borta.

LÄS MER: Premie Smugglat kokain värt en miljard – nu kör han fiskbil
LÄS MER: Den ensamma sjömannen greps med 1,4 ton kokain
LÄS MER: Svenskar i sjönöd räddade i Karibien

Lämna ett svar