Det var under premiären av hennes verk “Dämon: El funeral de Bergman”, som i lördags invigde teaterfestivalen i Avignon, Frankrike, som hon läste upp recensioner hon fått från franska kritiker, lät dem veta att hon hatar och äcklar dem – och äntligen visade hennes rumpa .
Verket kallas förvisso nyskapande, men enligt en talesperson för festivalen hade just den här scenen inte varit med under repetitionerna. Kort sagt, det var en kupp.
Speciellt mycket spott och spe radiokritikern Stéphane Capron fick utstå. Enligt franska medier har Capron nu stämt Liddel för förtal. Capron får stöd av Syndicat de la critique, ett franskt fackförbund för teater-, musik- och danskritiker, som anser att Liddels agerande har “undergrävt deras kollegas moraliska integritet”.
Händelsen påminner om den från förra året, då Marco Goecke, balettchef vid Hannovers statsopera, stängdes av från sin post efter att han smetat hundbajs i en kritikers ansikte. Goecke försvarade attacken genom att säga att han hade utstått år av smutskastning från kritikern i fråga.
“Dämon – El funeral de Bergman”, som är ett samarbete med bland annat Dramaten, och från vars fasta ensemble skådespelarna Elin Klinga, Joel Valois och Electra Hallman medverkar, består till stor del av en påhittad dialog mellan Liddel och hennes stora idol – den svenske regissören och filmaren Ingmar Bergman.
Liddel hävdar att attacken först och främst var en referens till Bergmans stridbara förhållande till sin tids kritiker. Inte minst till hufvudstadsbladets teaterkritiker Bengt Jahnsson, som Bergman länge känt sig attackerad av. Under en öppen repetition på Dramatens stora scen 1969 gick han ut mot Jahnsson så att han hamnade på marken, inte på rygg, utan på rumpan. I en efterföljande rättsprocess dömdes Bergman till böter på 5 000 kronor.
Läs mer: Pjäs om Bergmans demoner öppnar teaterfestivalen i Avignon