Ängslig regering leder till räddhågsna förslag


Prestanda och snabbladdning i fokus

395c8973 36ec 4de0 a764 94a0e4197da2.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
Svenska bilägare älskar stadsjeepar och utbudet i mellanklassen är idag stort och varierat. Nu kommer ytterligare en mellanstor suv till Sverige. Men nya Xpeng G6 är ingen vanlig bil – det här är en elbil designad för att förändra din uppfattning om körning.

Extern länk: Läs mer om den nya elbilen Xpeng G6

Formatmässigt är en SUV i medelklassen en perfekt kompromiss. Hyfsad storlek, bra utrymme och prisvärd att äga och köra.

Inte konstigt att konkurrensen om köparna i klassen är hård.

När elbilstillverkaren Xpeng nu lanserar sin modell i klassen – G6 – blir konkurrensen ännu hårdare.

726d49e5 27e3 4710 b3c8 64d51df1fe55.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.781627h:h;*,*&crop=w:0

Stor och elegant

Bilen är drygt 4,7 meter lång och knappt två meter bred. Den har en lång hjulbas för att utnyttja utrymmet i kupén och ett kort överhäng för att skapa den eleganta och sportiga looken. Företagets designers har tänkt på allt för att skapa en effektiv och snygg elbil.

– Exteriört sticker bilen ut med sina ramlösa dörrar och det vanliga panoramataket. Insidan ger en härlig rymdkänsla med mycket ljus, säger Peter Maier, PR-chef Xpeng Sweden.

Infällda dörrhandtag är också en snygg detalj, men det är inte bara en designgrej.

Infällda dörrhandtag – luftmotstånd och design.

– Många kanske tycker att det verkar som en liten del, men när vi tillverkar bilar vill vi skapa så lite luftmotstånd som möjligt. G6 är en ganska högbyggd bil, men tack vare detaljer som dörrhandtag och annat är luftkoefficienten låga 0,24. Det ger bättre effektivitet både när det kommer till räckvidd och prestanda, säger Peter.

89a018e3 4192 4b96 9f88 c41423a3062a.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.779562h:h;*,*&crop=w:0

Tre versioner

Nya Xpeng G6 är också – precis som sitt större syskon G9 – en tyst bil med ljudisolerade glas i fram- och sidorutorna.

Bagaget i G6 är också väl tilltaget. Normalt rymmer den 571 liter och fäller man baksätena (60/40) får man 1 374 liter eller ganska mycket resväskor eller matsäckar.

På baksidan hittar vi även en elektrisk dragkrok som klarar 1 500 kg ifall du behöver ta med dig större saker än vad som får plats inne i bilen.

När det kommer till prestanda finns G6 i tre olika versioner – två bakhjulsdrivna (RWD Standard och RWD Long Range) och en fyrhjulsdrift (AWD Performance).

Batterimässigt finns det två varianter där batteriet i RWD Standard är 66 kW och ger en räckvidd på 435 km (enligt WLTP). De andra varianterna har det större NMC-batteriet på 87 kW och då är räckvidden 570 km respektive 550 km (enligt WLTP).

– Med en laddningskapacitet på 280 kW kan du ladda G6:an från 10 till 80 % på mindre än tjugo minuter under gynnsamma förhållanden. Tillsammans med räckvidden, beroende på batterivariant, ger det flexibilitet för längre resor, säger Peter Maier.

“Exteriört sticker bilen ut med sina ramlösa dörrar och det vanliga panoramataket. Insidan ger en härlig rymdkänsla med mycket ljus.”

7dcd50ad 1877 44c4 8e27 3b1f1efdfcdf.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.781893h:h;*,*&crop=w:0

Avkoppling längs vägen

Xpeng lovar också att G6 kommer att omdefiniera bilägarnas krav på en körupplevelse. Med imponerande ben- och bagageutrymme och prestanda utan att ge avkall på komforten kommer svenskarna nu att få uppleva detta högteknologiska vardagsrum på hjul.

Alla stolar är uppvärmda och framsätena har även ventilation för de varmare dagarna. På tal om framstolarna så är de elektriskt justerbara med minne och kan ställas in i tolv olika vinklar.

– Det finns ett avslappningsprogram, en app, i systemet som då också ser till att stolen fälls tillbaka och det spelas stämningsfull musik. Dessutom visar skärmarna då njutbara bilder. Perfekt om man behöver koppla av längs vägen – och väldigt skönt, säger Peter Maier.

Bilens infotainmentsystem innehåller det mesta när det kommer till underhållning och förarassistansbehov. I mitten av instrumentbrädan finns en 15-tumsskärm som innehåller appbibliotek och andra intressanta saker. Framför föraren finns även en 10,2-tumsskärm för allt föraren behöver veta under körningen.

G6 kommer även med dubbla induktionsladdare med trådlös laddning för mobiler – som även har en egen plats med ventilation för att förhindra att mobilerna blir för varma.

21dcd394 b520 4051 8e46 d7880196eaa4.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.785829h:h;*,*&crop=w:0

Mobil energikälla

Ljudmässigt inne i kabinen finns högtalarsystemet Xopera med 16 högtalare som standard med en uteffekt på 960 W.

Xpeng G6, som är baserad på en 800-voltsarkitektur, är också utrustad med V2L (Vehicle-to-Load), som möjliggör överföring av energi från bilens batteri till en extern maskin eller enhet – och fungerar därmed som en mobil energi källa.

När det kommer till säkerhet arbetar 29 sensorer och kameror för att bilen ska kunna köras så säkert och säkert som möjligt. Tack vare dessa, som relaterar till både autonom körning och automatisk parkering, kan du som förare undvika knepiga och potentiellt farliga situationer.

– En sådan är att om man har parkerat och utrymmet runt bilen blivit för trångt. Då kan du fjärrstarta bilen utanför och backa ut bilen tryggt och säkert utan att riskera att skrapa in i närliggande bilar med dina dörrar, säger Peter.

Appen, som hanterar bland annat fjärrstyrning av bilen framåt och bakåt, kan även hålla koll på din bil, starta och stoppa laddning, skicka navigeringsadresser och mycket mer.

Extern länk: Snabbladdning och rymlig – här är den nya elbilen Xpeng G6

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xpeng och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar