Arbetsförmedlingen spår vändning på arbetsmarknaden 2025


Tech-profilen: Hur digitalisering förändrar ledarskap

d2d737cc 3bf2 4c4b b6b1 bad98a94dd36.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
Digitalisering, artificiell intelligens, automatisering.

Näringslivet har förändrats snabbt – vilket ställer nya krav på företagsledningen.

– Du måste ha en nyfikenhet, våga läsa och försöka förstå hur tekniken kan användas i din verksamhet, säger Patrik Göthlin, verksamhetschef på bankplattformen Tink.

EXTERN LÄNK: Här kan du se alla paneldiskussioner från Nordea Open i Båstad

Vid tennisturneringen Nordea Open i Båstad bjuder titelsponsorn Nordea in till en paneldiskussion i sin studio. Ledarskap i en tid av snabb digitalisering är ett av de ämnen som tas upp. Hur kommer till exempel jobb att påverkas av att artificiell intelligens (AI) tar över vissa uppgifter?

– Jag tror inte att AI kommer att innebära att företag inte behöver arbetskraft och att massor av människor kommer att förlora sina jobb. Däremot kommer vi att se en omställning och ett skifte på arbetsmarknaden, där olika typer av effektiviseringar frigör resurser och kapacitet för medarbetarna att fokusera på annat. Nya behov och tjänster kommer att skapas, säger Patrik Göthlin och fortsätter:

– Inom till exempel tech kommer många företag att kunna göra samma jobb med färre personer, men det kommer också att innebära att det kommer att finnas utrymme att driva utveckling och förbättring, eftersom människor behövs.

Patrik Göthlin, verksamhetschef på bankplattformen Tink.
Patrik Göthlin, verksamhetschef på bankplattformen Tink.

I en tid där den tekniska utvecklingen verkligen går snabbare behöver företagsledare också vara tydliga i sitt ledarskap, säger Göthlin:

– Jag tror att man som ledare och ledningsgrupp behöver vara transparent och öppen att förändring är en del av processen för att nå dit man vill. Hos oss har vi haft en relativt tydlig bild av vad vi vill skapa och vilka hörnstenar som krävs för att vi ska nå dit. Samtidigt har vi varit öppna med att vi inte vet exakt hur det ser ut om ett, två eller tre år. Att ha den öppenheten, både i rekryteringen och i det dagliga arbetet, är oerhört viktigt.

Även om digitalisering påverkar ledarskapet menar Göthlin att ledarskap idag handlar om att sätta en tydlig företagskultur:

– I startups och företag som förändras och förändras mycket är det viktigt att skapa en kultur som sätter hantverket och ett väl utfört jobb i centrum. Vi vill ta bort den Silicon Valley-aura som smugit sig in i teknikbranschen, där resultaten och framgångarna ska komma så otroligt snabbt och enkelt. Istället försöker vi ha det goda hantverket i förgrunden, det är viktigt att du gör ett bra jobb över tid.

Hur skapar man en sådan miljö?

– Man ska nog vara tydlig med vilka mål man har, men fokusera sedan sin energi på de dagliga processerna och att leverera varje dag. Belöna de som är riktigt bra på sitt jobb, gör saker med kvalitet och bidrar till en positiv atmosfär.

Per Långsved, Sverigechef på Nordea, har många års erfarenhet av att leda stora organisationer. Han ser att teknikutvecklingen och fjärrbearbetningen av pandemin har lämnat intryck på ledarskapet:

– Det är så klart så att pandemin ändrade inställningen till vad arbete kan vara och hur det kan se ut. Tekniken kan underlätta arbetet och frigöra tid för annat och så vidare. Men en sak består över tid, det handlar alltid om att människor tillsammans kan skapa fantastiska saker. På Nordea tror vi på förtroende, utveckling och resultat som principer för ledarskap. Det är lika aktuellt idag som för ett antal år sedan.

Per Långsved, Sverigechef på Nordea.
Per Långsved, Sverigechef på Nordea.

Precis som Göthlin är ombord anser Långsved att AI ska ses som en möjlighet för företagsledare – och inte som ett hot:

– Tekniken och dess utveckling har varit en del av samhället och ledarskapet under lång tid. Idag, precis som igår, handlar det om att vara öppen för teknikens möjligheter och använda dem samtidigt som man respekterar riskerna. Ibland pratar vi om hur vi på Nordea ska bli bäst på ansvarsfull AI, inte AI själv. Jag tycker att det är en bra inställning.

Hur kan du som ledare använda AI i ditt arbete, tror du?

– Testa, förstå och utmana. Om du inte förstår tekniken vet du inte vilka möjligheter, utmaningar och risker som finns. Det handlar om att vara nyfiken på teknik och se vad den kan göra för att hjälpa dina kunder, anställda och dig själv.

EXTERN LÄNK: Se samtalet om ledarskap på Nordea Open här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nordea och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar