Massanmälningar mot fiberleverantören Open infra | Konsument


“Jag sitter och tittar på tv, plötsligt slutar mitt internet att fungera/…/får ett meddelande från Open infra som tvingar mig att skriva på ett nytt avtal för att mitt internet ska fungera igen/…/Detta är maffiamode och jag är så förbannad.”

Så skriver en man i Järfälla till Konsumentverket.

Det är en av totalt 110 anmälningar som myndigheten har fått mot Öppen infrastruktur sedan 1 september. De flesta anmälningarna rör ett meddelande som fibernätsleverantören har skickat ut till personer som använder deras fiber, där företaget vill att kunderna ska godkänna “drifts- och underhållsförhållandena” och betalar 18 kr i månaden.

– Konsumenter har fått information om vad som ser ut att vara ett tilläggsavtal eller en villkorsändring. Om du inte accepterar villkoren meddelar Open infra att anslutningen kommer att stängas, säger Anna Eek, jurist på Konsumentverket.

640@60
“Vi har fått ett stort antal anmälningar sedan augusti”, säger Anna Eek på Konsumentverket. Hon utesluter inte att myndigheten öppnar ett tillsynsärende.

Foto: Pressbild / ECC Sverige

Har de rätt att göra det?

– Jag kan inte uttala mig om vad som gäller i det här specifika fallet, men generellt måste det finnas stöd i det ursprungliga avtalet för ändringar och kompletteringar.

Göran, 85, kritisk

En av de drabbade är pensionären Göran, 85, i Nacka. Han och hans fru flyttade till en villa i våras och i somras fick de besked från Open infra.

– De uppgav att vi tagit över fastigheten och skrev att vi inte hade något avtal. De skickade ett mejl och bad oss ​​godkänna, säger Göran.

Han ringde företaget för att höra vad det var han skulle godkänna, och bad att få avtalet på papper.

– Man vill inte bara godkänna något. Men personen jag pratade med sa “tyvärr skickar vi inga brev” och så en morgon var allt dött. Ingen TV, ingen dator.

Detta är Open infra

■ Grundades 2009, då under namnet Svensk infrastruktur.

■ Bygger digital infrastruktur i form av fibernät, som används av privatpersoner, företag och kommuner.

■ Finns på 50 orter i Skandinavien, samt i Berlin och Hamburg i Tyskland och i Texas i USA.

■ 2022 omsatte koncernen drygt 276 miljoner kronor, att jämföra med knappt 260 miljoner kronor 2021. Rörelseresultatet ökade från 67,1 till 68,7 miljoner kronor medan resultatet efter skatt gick från en vinst på 29,5 miljoner kronor. till en förlust på 58,3 miljoner kronor.

■ Under 2023 har det kommit 128 anmälningar till Konsumentverket om Öppen infrastruktur. 110 av dem har anmält sig under hösten. Det kan jämföras med 39 anmälningar under hela 2022.


Källa: Open infra, Konsumentverket

Göran ringde Open infra igen och godkände avtalet under protest.

– Jag kunde inte betala räkningarna. Efter tio minuter var allt igång igen. Men ska det vara så? Jag kan inte byta entreprenör utan att skaffa en grävmaskin. Hur är samhället uppbyggt när man låter en företagare diktera förutsättningarna för en så viktig samhällsfunktion som fiber?

Villaägarna om avtalen

Flera av Görans grannar har fått samma krav och är nu osäkra på hur de ska agera. Och på Villaägarnas riksförbund har de blivit nedprioriterade.

– Många är upprörda över att Open infra vill ta ut en drift- och underhållsavgift som de inte har stöd för i avtalet, säger förbundsjuristen Eric Bodin.

Han har sett flera olika avtal och säger att det i några av dem är “tydligt” att Open infra inte får ta ut denna avgift. I andra avtal är det enligt advokaten mer otydligt.

– Det är skrämmande att Open infra kommer med så vag information. De skriver att “alla som har vårt nätverk får betala detta” men har ofta ändrat sig när de fått avslag.

Enligt Eric Bodin är det vanligaste att kunder betalar för underhåll av fibernätet indirekt, via sin tjänsteleverantör.

– 18 kronor i månaden är ingen jättesumma, men det gör folk upprörda eftersom Open infra inte har rätt att ta betalt. Det får också konsekvenser om man säger nej och får sitt nätverk avstängt, säger han.

Den federala advokaten anser att Open infra agerar av “girighet”.

– De tror nog att de kommer att få pengar på det här sättet. Många betalar för att de inte förstår att det är fel.

Det kan du göra som konsument

■ Har du fått ett brev från Open infra med krav på avgifter för drift och underhåll? Börja sedan med att läsa igenom ditt ursprungliga avtal – det kan finnas flera olika avtal – med företaget. Kolla vad som står om avtalsperiod, villkorsändringar och underhåll av fibernätet.

■ Om du anser att Open infra inte har stöd för sitt påstående: kontakta företaget och be dem avstå från kravet. Du kan också be företaget förklara vad kravet grundar sig på.

■ Om du är osäker kan du kontakta Villaägarna för vägledning, eller Konsumentverkets tjänst Hej konsument. Telekområdgivarna erbjuder också kostnadsfri rådgivning. Ett annat alternativ är att kontakta din kommunala konsumentrådgivare.

■ Om du upplever att Open infras villkor är orimliga eller att marknadsföringen är vilseledande kan du anmäla det till Konsumentverket. Myndigheten granskar de anmälningar som kommit in men har i dagsläget inget pågående tillsynsärende.

■ Om du anser att din fiberanslutning är avstängd eller att en ändring av villkoren är felaktigt genomförd kan du anmäla det till Post- och telestyrelsen. Du kan också anmäla ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden för att få det prövat där.

■ Om du får en faktura som du anser är felaktig kan du bestrida den. Om du väljer att betala för att inte få ditt nätverk avstängt kan du vara tydlig med att du betalar fakturan under protest.


Källor: Villaägarna, Konsumentverket

Öppna infras svar

På Open infra säger vd Erik Stiernstedt att det inte stämmer. Han säger att tanken med deras fiber är att det ska vara en långsiktig verksamhet.

– Om vi ​​skulle lura folk är det väldigt få som vill vara med.

Han berättar att företaget 2015–2016 införde en ny paragraf i sina allmänna villkor, där man ingick ett drift- och underhållsavtal med kunden, då för nio kronor i månaden. Men uppåt 18 000 kunder, som hade fiber installerat innan dess, omfattas inte av detta.

– Nu vill vi övertala dem att skriva på det här avtalet, säger Erik Stiernstedt.

640@60

Vd Erik Stiernstedt beskriver Open infra som ett infrastrukturföretag och inte ett konsumentföretag, men säger att man nu försöker komma närmare kunderna. “Få konsumenter har en relation till oss, men vi vill ha en relation med kunderna”, säger han.

Foto: Öppen infrastruktur

Enligt honom ska avtalet göra det tydligare för kunden vad det kommer att kosta om fibern går sönder. Genom att acceptera de nya villkoren får kunden en fast prislista för reparationer på plats, istället för timpris.

– Det har framställts som att vi gör det här för att tjäna pengar, men det är inte alls lönsamt för oss utan vi gör det för att förutsättningarna ska vara lika för alla kunder, säger vd:n.

“Har inte stängt av internet”

Han säger att informationen efter två omgångar med utskick till kunder har varit felaktig och att han ångrar det.

– Det står “du kommer registrera dig” istället för “du burk anmäl dig”. Det var riktigt, riktigt häftigt. Men vi har skickat ut en rättelse. Sedan finns det några kunder som redan har detta i sitt kontrakt som ändå har reagerat negativt, men där står det i kontraktet att vi har rätt till denna avgift.

Det finns därför inget tvång att godkänna avtalet.

Kunderna verkar inte ha förstått detta. Kunde kommunikationen ha varit tydligare?

– Ja.

Hur går du tillväga för att fixa det?

– Vi har blivit tydligare på vår hemsida och förklarat vad det är för avtal. Men det är klart att vi måste göra ett ännu bättre jobb.

Öppna infras svar på hemsidan

■ Den som går in på Open infras hemsida möts av meddelandet “Om du nyligen fått information om ändrade villkor och vill veta mer, klicka här”.

■ Där framgår att kunder har upplevt otryggheten att inte veta säkert vad en eventuell fiberreparation på den egna fastigheten kommer att kosta. Men med en ny ändring av villkoren för drift och underhåll ska kunderna kunna få fasta priser istället för att som tidigare faktureras för Open infras löpande kostnader för reparationen.

■ Du kan läsa mer om detta här.

Erik Stiernstedt förnekar att Open infra har stängt av folks internet.

– Det är felaktigt. Vi har inte stängt av några kunder. Vi har meddelat kunderna genom en popup, men den går att klicka bort, säger han.

Jag har sett flera rapporter om att internet är nere. Ljuger konsumenterna då eller vad har de missförstått?

– Det kan jag inte kommentera. Ingen aning. Jag vill absolut inte säga att de ljuger men vi har inte stängt av någon.

LÄS MER: Premie De goda nyheterna: Då kan räntan börja sjunka igen
LÄS MER: Premie Tuffare tider: Då köper fler julklappar på rean
LÄS MER: Premie Bakslaget för villaägarna – fjärrvärmeutredningen är nedlagd

Lämna ett svar