Svenska ikonen: I Paris är det modet som har makten | Världen


Paris erbjuder OS och 30 grader i skuggan. Många fransmän flyr staden, både för värmen och för det olympiska kaoset.

– Redan i vintras började franska vänner påpeka att de ville flytta från Paris innan OS. Många hävdar att priserna aldrig kommer att gå tillbaka till det “normala”, säger modechefen och bloggaren Thérèse Hellström, 31, som bott i staden i många år.

Just nu är hon på semester på Frankrikes västkust.

– Många fransmän säger att Rivieran är för turister, Cap Ferret är för riktiga fransmän och kvinnor. Det är 23 grader. Svensk sommar! Väldigt trevligt, säger hon.

640@60
— Man fick en inbjudan till ett event och helt plötsligt var Anna Wintour där, säger Thérèse Hellström om sin tid i Paris.

Foto: MARECHAL AURORE / STELLA PICTURES/ABACA PRESS ABACA PRESS

Hon saknar Paris. Inte på grund av värmen (hon har svårt för det) utan för att det alltid händer något.

– Det finns alltid liv överallt. De är så revolutionärer, så man vänjer sig vid att något alltid händer.

I början av juli stängde hon sin blogg på Elle, även om skrivandet faktiskt är roligast, helt enkelt för att hon inte hinner uppdatera dagligen, vilket hon tycker att man borde. Men Thérèse Hellström (@tesshell) har också 103 000 följare på Instagram och det är där hon kommunicerar just nu.

Mode dominerar i Paris

Nu jobbar hon heltid – åtminstone – med La Mode Agency, företaget hon grundat och har flyttat tillbaka till Stockholm.

– Vi spanar in bra modemärken som vi tror på och så ser vi till att de hamnar i butiker i Norden, säger hon och nämner det exklusiva fransk-svenska kashmirmärket Linnea Lund som exempel.

640@60

Louis Vuitton sticker ut, säger Thérèse Hellström.

Foto: BESTIMAGE / STELLA PICTURES / FAMEFLYNET SVERIGE FAMEFLYNET FR

Men Paris modevärld är ett maktcentrum som hon fortfarande längtar tillbaka till.

– Mode är så stort i Frankrike. Alla modetidningar har lika mycket OS-bevakning som Le Monde. Pengar spenderas på marknadsföring som inte görs någon annanstans.

Louis Vuitton sticker ut, säger hon, “de gör alltid allt för att knäcka sig själva och andra”. Den kreativa chefen för herrmodet, Pharrell Williams, var en av fackelbärarna, påpekar hon.

– Det visar också Louis Vuittons makt i staden.

På den kreativa sidan håller hon ögonen på sig Jacquemus“en supercool kille från Marseille”.

– Paris tillåter en sådan sak, släpper en sådan person. Det ser man inte överallt.

640@60

Det händer alltid något i Paris, säger Thérèse Hellström.

Foto: LINSALE KELLY/BEPRESS / STELLA PICTURES/ABACA PRESS ABACA PRESS

En dag kommer hon tillbaka, det är allt. Varje vecka skypar hon med sin franska lärare för att hålla språket igång.

– Inspirationen är konstant i Paris. Man får så många intryck hela tiden att man knappt hinner bearbeta dem.

Thérèse Hellström vill ta svenskt mode till Paris

Planen är nu att göra en La Mode Agency, men tvärtom.

– Min tanke är att när vi har byggt upp byrån så skulle jag istället vilja lyfta nordiskt mode. Ta den till Paris. Starta helt enkelt en dotterbolagsbyrå som bygger nordiskt mode i Paris, Benelux och kanske Tyskland. Jag tror att det finns en efterfrågan, säger Thérèse Hellström.

– Och det skulle kunna gå hand i hand med en flytt tillbaka.

Paris 3 bästa enligt Thérèse Hellström

Brasserie Vagenende: Klassiskt frankt brasserie som inte många känner till i trendiga Saint-Germain.

Colonia Bar: Bar bakom Palais Royal som alltid erbjuder en trevlig och festlig atmosfär. För att komma in behöver man ha fått tag i dagens “kod”, vilket skapar lite stämning runt platsen.

Siena Paris: Trendigt middagsställe om du vill “spotta” kändisar. Förra gången jag var där var bland annat en del av Kardashian-familjen där.

Lämna ett svar