Så här blir Slussens nya bussterminal


Bussterminalen som byggs inne i Katarinaberget är två år försenad. Hittills har bussarna stått parkerade vid Stadsgården, nära Slussen. Men det ska byggas hus på den platsen och byggarna är måna om att komma igång.

Därför flyttar hållplatserna nu till nya platser vid Stadsgårdsleden, som är den längsta resenärerna har att gå 780 meter från Slussen. Gångbanan har tak och följer kajen, resenärer behöver inte gå över Stadsgårdsleden.
Vänthall blir Stadsgårdsterminalen som är uthyrd till hösten 2025. Bussar som väntar på nästa resa ska stå på en stor tung ponton ute i Saltsjön.
Vad händer om terminalen i berget inte är klar i tid?
– Vi kommer att jobba efter att det är klart hösten 2025, säger Eva Rosman på Projekt Slussen.

För de som av olika anledningar inte kan gå så långa sträckor inför SL en ny busslinje.

Kritiken har varit hård mot de olägenheter som väntar de redan drabbade Nacka- och Värmdöborna – inte minst från lokalpolitikerna.
– Det här är det bästa läget vi kunde hitta, säger Peter Ekholm, Stockholms stads projektledare för Slussen.
För den som av olika anledningar inte kan gå så långa sträckor inför SL en ny busslinje, 71T, som ska köra sträckan Henriksdal – Slussen via Katarinavägen – Medborgarplatsen via Söderledstunneln – Henriksdalviadukten via Folkungagatan. Vid Henriksdal och Londonviadukten kan du byta från Nacka/Värmdö-bussarna.

Den som ska till Värmd har också längst promenad från Slussen, cirka elva minuter.

Buss 71T stannar vid tunnelbaneinfarterna och går varje kvartal.
– Det är i första hand för de med särskilda behov, säger Claes Keisu, presstalesperson på SL.

Men om några trötta tonåringar kommer, kastar du ut dem?
– Nej, vi kommer inte att neka någon. Vi måste övervaka hur många som använder det, jag tror att det upplevs som svårare att byta buss, säger Johan Nordenblank, sektionschef för buss och sjö på regionens trafikförvaltning.

De nya hållplatserna för Nacka/Värmdö-bussarna vid Stadsgårdskajen

De nya hållplatserna för Nacka/Värmdö-bussarna vid Stadsgårdskajen

Slussen är en av Sveriges största knutpunkter för trafik, med tunnelbana, bussar, lokaltåg och pendelbåtar. Båttrafiken har förstärkts så att Nacka- och Värmdöborna kan välja det alternativet.
Normalt går runt 180 bussar i timmen hit under rusningstid och runt 50 000 passagerare.
– Det är en komplex trafikapparat, en logistisk utmaning, säger Johan Nordenblank.

Fakta:Fler förändringar i busstrafiken

När SL-trafiken går över till normal tidtabell den 19 augusti kommer även vissa ändringar att göras på busslinjerna:

● Linje 54 kortas av och får en ny start och ändhållplats på Kungsholmen.

● Linje 56 förkortas och går inte längre till Stora Essingen.

● Linje 57 får ny sträckning och kör Hjorthagen – Nybroplan – Kungsträdgården – Slussen – Södra station – Skanstull – Norra Hammarbyhamnen. Men enligt SL ska bussen senare få tillbaka sina hållplatser i Norra Hammarbyhamnen.

● Linje 65 är avkortad och går endast mellan Centralstationen och Skeppsholmen.

● Linje 71 kommer att ha en ändrad linjelängd. Istället för Slussen används Henriksdalsviadukten – Sickla udde – Hästhagen.

● Linje 501 är en ny linje som kör Frösundavik – Solna station – Hallonbergen.

Läs mer:
Klart: Så påverkas SL-trafiken av den flytande bussterminalen
Busslinjer räddas från nedläggning i ett nytt förslag

Lämna ett svar