Recension: Raghd och Boko Yout övertygar på Kulturfestivalen


Fakta.Konsert.

Kulturfestivalen

Skådespelare: Raghd, Boko Yout

Scen: Skeppsbron, Stockholm

Kulturfestivalens andra kväll, en fredag, borde locka ännu fler besökare än torsdagen. Men på Skeppsbron, festivalens näst största scen, är det fortfarande sparsamt med folk när Raghd kliver på.

Oavsett om Raghd rappar med den sortens sluddriga flow som finns hos brittiska kvinnor som IAMDDB och Greentea Peng eller sjunger över drum’n’bass och rockig r’n’b är ljudbilden ultramodern och ofta oemotståndlig. Den 24-årige artisten och producenten har haft ett hum om sig sedan “Are we there yet”, EP:n från 2021. Men det var med den brittiska garagedoftande “Easy go!” där det verkliga genombrottet kom, singeln från förra året som höjde på ögonbrynen från YouTube-kritikern Anthony Fantano.
På scenen tas det elektroniska soundet till en ny höjd tack vare livetrummor, gitarr och bas. Raghds sång är lika naturlig som hennes rörelser; hon headbangar, dansar och osar av coolhet. Trots det verkar publiken mest vara där för ölen och utsikten och misslyckas med att ge henne och bandet den energi de förtjänar.

Raghd på Kulturfestivalen i Stockholm.

När solen är klar sorti några timmar senare har slingrande gröna växter och ett tält tagit över scenen. Skaparen Paul Adamah, mer känd som Boko Yout, har varit ett legendariskt livefenomen sedan ett par år tillbaka, så besökarna vallfärdar hit. Med 2023 års fenomenala debut-EP “As seen on tv” skapade Boko Yout sin egen genre “afrogrunge” och ett universum där han själv tog kontroll över tv-kanalerna och sköt ner allt stereotypt innehåll.
Att låta det visuella överraska lika mycket som musikalen är hans signum, och kvällen till ära har han och bandet klätt ut sig till pojkscouter som ska ta med publiken på en vandring. Det blir inte en vandring där du följer en säker vandringsled, utan en där du medvetet går vilse i skogen, brottas med en björn och nästan ramlar av en klippa.

Adamahs magnetiska persona matchas av de fyra bandmedlemmarna som är lika vassa på sina instrument som de är charmiga.

Boko Yout tar fram med halsbrytande energi och befinner sig lika mycket nere med det hoppande publikhavet som han är uppe på scenen. Balanserar farligt nära vattnet på Skeppsbrokajen, bara för att få alla att dansa synkat sekunder senare. Han behöver inte fråga två gånger – publiken äter ur hans hand. Adamahs magnetiska persona matchas av de fyra bandmedlemmarna som är lika vassa på sina instrument som de är charmiga. Låtar som “News” och “Tiktok” får en speciell tyngd live med catchy grungeriff och wahwah-gitarr, medan “Anxiety” får en jazzigare inramning.

Vandringsturen avslutas med flaggan högst upp. Det kan knappast bli mer underhållande än så här på en scen just nu.
Läs också:
Både eufori och protest när Elissa tog över Kulturfestivalen
En hel mässingsavdelning och klassisk persisk dans i Kulturfestivalen
Läs fler konsertrecensioner här.

Lämna ett svar