Klarna redo för börsen – ”fråga om tajming” | Aktier och börs


Sebastian Siemiatkowski, medgrundare av Klarna, tycker att företaget är redo för börsen.

Foto: Johan Jeppsson/TT / TT NYHETSBYRÅ

Den Stockholmsbaserade finanskoncernen Klarna är, enligt den senaste omgången medieinformation, på väg att notera sin aktie i New York inom ett halvår.

Sebastian Siemiatkowski bekräftar att det börjar gå ihop för ett avgörande beslut.

– Vi har klarat kriterierna för en börsnotering och nu handlar det mest om tajming. Så vi jobbar aktivt med att göra allt som behövs för att kunna bli ett publikt bolag, säger han i en TT-intervju.

Vill bli en bank för konsumenter

Enligt källorna till nyhetsbyrån Bloomberg ska för närvarande samtal föras med investerare om en försäljning av befintliga Klarna-aktier innan noteringen. Siktet uppges vara inställt på en värdering på över 200 miljarder kronor.

Inför noteringen genomgår Klarna en förvandling. I juni meddelades att man säljer kassalösningen Klarna Checkout som verkar i ett segment där konkurrensen från globala aktörer som Stripe, Adyen och Shopify är hård. Det är också företag som Klarna samarbetar med runt om i världen, för att kunna erbjuda betalningar via de företagens kassalösningar.

– Själva betalningsdelen som handlarna behöver, det finns andra aktörer som är bättre på. Därför valde vi att sälja genom Klarna Checkout. Vi vill bli mer av ett nätverk och en kortutgivare, en bank för konsumenter, säger Siemiatkowski.

Han pekar ut American Express (Amex) som en förebild, som både ger ut kort och har byggt upp ett globalt nätverk.

Klarna ger då ut fysiska betalkort kopplade till Visa och har även sparkonton. Den här veckan släpptes även Klarna balans, en typ av räntebärande transaktionskonto för insättningar, överföringar och betalningar, samt ett nytt verktyg för att hantera cashback-erbjudanden.

“Potential att växa”

Lönekonton, bolån och fondsparande kan mycket väl ingå i erbjudandet i framtiden, enligt Siemiatkowski.

– Men vi har valt att inte börja där.

Fotfäste finns på stora marknader som USA, Tyskland och Storbritannien.

– Vi har nu varit lönsamma i USA i ett och ett halvt år.

Geografisk expansion är också ett tema framöver. Ökade marknadsandelar i USA är en prioritet.

– Vi har mycket kvar att göra. Vi har en otrolig potential att växa.

EU är också viktigt.

– Vi har några mindre länder kvar i EU: Estland, Lettland och Litauen och några till – så att vi täcker hela EU. Då har vi den globala täckningen vi behöver för att vara med och tävla.

Lämna ett svar