Han gick då fram till ordningsvakten vid kontrollen och informerade honom om att jaktkniven låg i väskan. Han blev tillsagd att gå ut och kasta kniven i papperskorgen.
– Men man vill inte bli fångad på film när man slänger en kniv i en papperskorg på Arlanda, säger mannen till DN.
Säkerhetsvakten kom då enligt mannen med en annan lösning. Mannen berättar att vakten efter samråd med sin chef och hans kollegor gav beskedet att han skulle gå igenom säkerhetskontrollen som vanligt med kniven i väskan.
– Kollegorna, som kontrollerade bagaget på bältet, skulle sedan ta väskan och mig åt sidan när de såg kniven i säkerhetskontrollen och ta hand om kniven och skicka hem den till mig med posten, sa han.
Men väskan gick rakt igenom kontrollen utan att kniven upptäcktes, enligt mannen. Han gick då fram till säkerhetspersonalen igen och berättade om kniven i väskan som hade gått igenom kontrollen.
– Du har problem med säkerheten här på Arlanda, sa jag. Jag har en jaktkniv i väskan och den gick precis genom kontrollen utan att någon av er märkte det.
Enligt mannen provkörde ordningsvakten sedan väskan genom säkerheten igen – med samma resultat. Påsen med jaktkniven passerade obemärkt förbi de digitala kontrollerna.
Han undrar vad mer som skulle kunna glida förbi den nya toppmoderna säkerhetskontrollen vid Terminal 5.
– Antingen har de varit ouppmärksamma på skärmen eller så finns det ett inneboende fel i den tekniska säkerhetskontrollen. Om min kniv kan passera två gånger, så kan andra farliga saker också.
– Skulle någon komma med dåliga avsikter kan det gå väldigt illa.
Han vet inte vad som har hänt med ärendet sedan dess. Han fick kniven hemskickad i ett vadderat brev med returstämpel från Arlanda terminal 5. DN har sett en bild på det vadderade brevet med Arlandas uppgifter samt mannens namn och hemadress.
När DN kontaktar pressavdelningen på Swedavia, som driver Arlanda flygplats, har i början av veckan ingen aning om att en jaktkniv har klarat säkerhetskontrollen.
– Vi känner inte till den här informationen, säger Peter Wärring på Swedavias presstjänst till DN på tisdagen.
Efter att ha suttit i samtal med Avarn Security, den privata entreprenör som skött säkerheten på Arlanda sedan 2023, avböjer Peter Wärring att svara på DN:s frågor. Han skriver att de varken kan kommentera säkerhetsarbetet eller verifiera enskilda händelser, men att “processen och utrustningen” håller mycket god kvalitet.
Mannen säger att han inte har något intresse av att någon ska klandras för det inträffade, men vill ta upp frågan.
– Vi hoppas att de tar till sig detta och gör något åt säkerheten.
Fakta.Ny toppmodern säkerhetskontroll vid Terminal 5
Teknik från Kina har köpts in som gör att resenärer inte längre behöver ta vätskor och elektronik som datorer, surfplattor etc ur sina väskor innan de går igenom röntgen.
Även vätskebegränsningen på 100 milliliter har tagits bort då tekniken gör det möjligt att se vad vätskorna innehåller.
Passagerare och bagage övervakas inte bara av personalen på golvet, utan också av ytterligare en grupp som granskar digitalt från en annan plats.
Säkerhetskontrollen upphandlas av företaget Nuctech, som enligt nyhetsbyrån AP är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet.
I USA är den svartlistad av säkerhetsskäl, men i Europa har man genom att dumpa priserna för säkerhetskontroller med 30-50 procent vunnit kontrakt på flera europeiska flygplatser. Rom och Helsingfors är två städer som köpt samma säkerhetskontroll.
Källa: TT, Swedawia, AP
Fakta.Arlanda flygplats
● Flygplatsen invigdes 1 april 1962 och är idag Sveriges största flygplats.
● På Arlanda finns cirka 107 direktlinjer, varav 87 internationella och tjugo inrikes. Utöver direktlinjerna finns det även många charterdestinationer.