Yaris Cross är alltså en elhybrid, vilket gör att du kan glömma laddningskabeln. Förbränningsmotorn laddar elmotorns batteri under körning och det går att köra enbart på el i lägre hastigheter – till exempel i stadstrafik.
Nu finns Toyotas femte generation av hybridteknik i nya Yaris Cross, och den har fått både en starkare elmotor och en ny växellåda. Den totala systemeffekten i vår testbil är 96 kilowatt, eller 130 hästkrafter. Vridmomentet har ökat med 30 procent, vilket ger lite extra kraft vid till exempel omkörningar.
När vi kör på slingrande, lappade och lagade vägar under provkörningen är det tydligt vad Toyota har lyckats bäst med – stötdämpningen är riktigt mjuk och skön och styrningen direkt och skön att hantera. Men på vägavsnitten med grov asfalt är det precis som tidigare i Yaris Cross – klappret från vägen läcker in i bilen på ett störande sätt. Även motorvrålet när bilen växlar från el till bensin är alldeles för högt – trots att Toyota lagt extra isolering i motorrummet.
Förarassistanssystemen är smarta. En är “Acceleration Suppression” som dämpar hastigheten i lägre hastigheter för att undvika kollision med framförvarande fordon. “Proactive Driving Assist” ger föraren styr- och bromsstöd om det finns hinder på vägen. Under provkörningen märker vi direkt hur bilen sakta saktar ner efter en kurva när det står en bil framför oss i lägre hastighet.
Ett annat system där Toyota i allmänhet är bättre än konkurrenterna är filhållningsvarningen – skulle du börja närma dig mittlinjen under körning tar bilen dig mycket diskret tillbaka till en rak linje i filen. Många andra biltillverkare har filhållningssystem som ger obehagliga ryck i ratten.
Men den inbyggda navigeringen lämnar övrigt att önska – den går så långsamt att både jag och min kollega missar utgångar flera gånger. Det är förmodligen bättre att ansluta Google Maps från mobiltelefonen, eller kanske någon av de bättre navigationsapparna som du laddat ner. Både Apple CarPlay och Android Auto finns givetvis.
Priset på den fullt utrustade provkörningsbilen är högt, hela 424 900 kronor. För den som kan nöja sig med en motor på 115 hästkrafter går det att komma undan med en prislapp som ligger mer än 100 000 under.
Toyota Yaris Cross HEV Premiere Edition 130
Koldioxidutsläpp: 109 gram/km vid blandad körning.
Förbrukning: 0,4-0,5 lit/mil vid blandad körning.
Ekonomi
Pris/Rabattvärde/Privatleasing: 424 900 kr/6 440/6 495 kr.
Garanti: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, hybridsystem 5 år.
Teknik
Motor: Bensin/el, total effekt 96 kW (130 hk). Bensin 68 kW (92 hk), 120 Nm, el 62 kW (83 hk).
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: Automat.
Acceleration 0–100 km/h: 10,7 sekunder.
Toppfart: 170 km/h.
Digitalt
Pekskärm: 12,3 tum.
App: My T.
Apple CarPlay/Android Auto: Ja/Ja.
Mått/vikt
Längd/bredd/höjd: 418/176/159 centimeter.
Bagagevolym: 397-1 097 liter med bakre ryggstöd upp/ner.