Nu har gurktrenden börjat vinna effekt i livsmedelsindustrin. På Island står många hyllor för gurkor tomma i butikerna. Hagkaupskedjan uppger att de har fördubblat sin försäljning i sommar. Receptet på gurka blandat med färskost, avokado och rökt lax verkar vara särskilt populärt bland islänningarna då handlare också ser ökad försäljning av tillbehören.
Lantbruksorganisationen SFG säger till BBC att den har svårt att hänga med i produktionen av gurkor och den stigande efterfrågan. Samtidigt som jag betonar att det finns fler orsaker än Tik Tok-trenden bakom bristen. Enligt Sveinsdóttir planterar vissa odlare nya gurkplantor vid den här tiden på året, vilket skapar en lucka i växtsäsongen.
Dessutom öppnar skolor igen efter sommarlovet, vilket sätter ytterligare press på leveranserna.
– Allt händer samtidigt, konstaterade Kristín Linda Sveinsdóttir, men tillägger att trenden inom sociala medier ändå är den viktigaste bidragande faktorn.
Bönderna på Island, med en befolkning på 393 600 invånare, producerar cirka sex miljoner gurkor årligen, enligt Kristín Linda Sveinsdóttir.