Tack Mari Källman för feedbacken som jag fick i uppdrag av vår generaldirektör att svara på.
Du efterlyser att det ska bli lättare för en god man att bli deklarationsombud i kontakter med Skatteverket. Precis som du skriver är rutinen idag – för den som inte kan använda e-tjänsten – att fylla i en blankett. Samma ordning gäller i alla situationer, oavsett om den tilltänkta företrädaren är en god man, en yngre person som hjälper en äldre person, en förälder som hjälper sitt barn, delägare i ett dödsbo eller om det är en deklarationsbyrå som arbetar professionellt med deklarationer.
Du efterlyser att det ska bli lättare för en god man att bli deklarationsombud i kontakter med Skatteverket. Precis som du skriver är rutinen idag – för den som inte kan använda e-tjänsten – att fylla i en blankett. Samma ordning gäller i alla situationer, oavsett om den tilltänkta företrädaren är en god man, en yngre person som hjälper en äldre person, en förälder som hjälper sitt barn, delägare i ett dödsbo eller om det är en deklarationsbyrå som arbetar professionellt med deklarationer.
Det är lätt att förstå att du och andra som har den samhällsviktiga uppgiften att vara en god man tycker att det är en krånglig hantering. Vår ambition är att göra det så enkelt som möjligt i alla olika kontakter med Skatteverket.
Våra arbetsrutiner kring agenthantering ses över och din feedback är viktig för att bättre förstå de behov som finns.
Mer om insändare: Så här skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare