Istället för att skämmas över att behöva lämna sina jobb, gör arbetslösa filmer på sociala medier om sin arbetslöshet och frustration över att inte längre ha ett jobb. Till exempel följde miljontals Tiktok-användare en kundansvarig på det amerikanska IT-företaget Cloudflare, när hon deltog i företagets uppsägningsvideo, enligt BBC.
Många liknande videor finns i överflöd på både Tiktok och X, där företag rullar ut stora sparprogram. Under hashtaggen “uppsägningar” finns över 30 000 Tiktok-videor där anställda får veta att de måste lämna sin anställning. I början av året hade taggen över 366 miljoner visningar, rapporterar BBC.
I San Francisco varnar teknikbranschens rekryterare för att trenden kan skada framtida jobbmöjligheter. Virala videor av internt företagsmaterial kan vända nya potentiella arbetsgivares öron. Vidare kan det finnas klausuler i anställningsavtal som försätter den som delar materialet i en svår situation.
Här i Sverige fortsätter arbetslösheten att stiga. Nyligen kom nya siffror från SCB som visar att över 400 000 svenskar står utan jobb. I juli var nästan 90 000 fler arbetslösa än motsvarande månad förra året. Prognosen från Arbetsförmedlingen är fortsatt stigande siffror under hösten.
Säsongsjusterat och utjämnat landade arbetslösheten i juli på 8,3 procent i juli. Detta placerar Sverige på delad tredje plats med Finland för den högsta andelen utan jobb i Europa. Grekland och Spanien är de två länder med högre arbetslöshet.