Swedbank tror på kursrusning för H&M


Den vackraste av Schweiz

93b256c9 b688 4491 9f39 0b1c989a105a.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
Med ett Swiss Travel Pass finns det oändliga möjligheter att upptäcka de bästa sidorna av Schweiz. Över hela landet finns tåg, bussar och båtar som står redo att ta resenärer till sina resmål – bekvämt och givetvis i tid.

På vägen till nya spännande upplevelser kan du också njuta av majestätiska berg, glittrande sjöar och slingrande dalar från första våningen.

Gå ombord – det är värt det!

Extern länk: Läs mer om det bekväma sättet att resa i Schweiz – Swiss Travel Pass

Schweiz kollektivtrafik – tåg, buss och båt – erbjuder en oslagbar möjlighet för den som vill utforska landets mångsidiga kultur och föränderliga landskap i lugn takt på en resa. Med bara en biljett – Swiss Travel Pass – kan du besöka städer och byar, resa till berg och sjöar och gå in på över 500 museer. Gratis, flexibelt, bekvämt och även gratis för barn upp till 16 år i sällskap av en vuxen.

Och varför ska man välja att åka kollektivt i Schweiz? Svaret är enkelt. Det finns inget bättre sätt att upptäcka Schweiz bästa sidor än med tåg, buss och båt. Tittar man ut genom panoramataket känns det nästan som att man kan röra vid den orörda naturen medan tåget traskar sig fram över hundraåriga viadukter, genom djupa raviner och förbi fjällsjöar med kristallklart vatten. De storslagna vyerna avlöser varandra och gör tågresan till en upplevelse i sig.

6e4970b4 4a95 431e 9948 ee58f3de4cc9.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.780439h:h;*,*&crop=w:0

Smidiga förändringar och schweizisk punktlighet

Bekväma lounger med sittplatser, och högklassig mat och dryck, garanterar en resa med bästa komfort där inget saknas. Medan resenärer njuter av den perfekt skummade mjölken på sin cappuccino, transporteras deras bagage direkt till sin destination, oavsett om det är en tågstation eller ett hotell. Allt på vanligt schweiziskt vis: välorganiserat och punktligt. Inte konstigt att schweizarna själva uppskattar att träffas där pålitlighet och “schweizerskap” genomsyrar allt: på tåg, bussar och båtar. Man kan nästan tänka sig att lokalbefolkningen åker tåg för skojs skull, men givetvis bara tills tåget når sin slutdestination.

När tåget rullar in på perrongen står bussar och båtar redo för din nästa transport och då avslöjas ytterligare en anledning att välja kollektivtrafik: smidiga byten av transportmedel utan övergångstid. Alla kollektivtrafikmedel är exemplariskt synkroniserade och alla resenärer kan enkelt och bekvämt fortsätta sin resa med buss, båt eller bergbana.

ac22610f 2901 435e a046 a5412522dd25.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777379h:h;*,*&crop=w:0

Upplevelser i världsklass

Med tåg från A till B på nolltid? Kanske på väg till Unescos världsarv såsom klockstäderna La-Chaux-de-Fonds och Le Locle, St. Gallen Abbots Monastery som grundades på 700-talet eller den mäktiga Aletschglaciären omgiven av Eiger, Mönch och Jungfrau bergstoppar? Absolut, så kan det verka till en början, men Schweizs kollektivtrafik erbjuder mer än så. Eller vad sägs om en romantisk middag i en panoramagondol med milsvid utsikt och som kallas “The restaurant in the sky”? Eller en kulinarisk upptäcktsresa på Chokladtåget eller Oståget? Eller gör en snabb övergång från den nostalgiska kuggstångsbanan till den moderna Cabrio-hytten? Endast Schweizs kollektivtrafik erbjuder en sådan mångsidighet.

Men att resa med Schweiz kollektivtrafik är inte bara en möjlighet att komma nära naturen eller att ta sig till avlägsna dalar, pittoreska byar eller städer med en hundraårig historia. Det är också hållbart resande. SBB – som Schweiz statliga järnvägsbolag heter – genererar 90 procent av elen till sina tåg från vattenkraft. Energianskaffning för stationer, kontor och andra byggnader är redan idag 100 procent koldioxidneutral. Nästa år, 2025, ska all el komma från förnybara källor.

Extern länk: Tåg, buss och båt – så reser du hållbart med en biljett

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Travel Switzerland och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar