Men det var också de sista 43. Hösten 2022 godkändes “Oktoberfestbier” som skyddad geografisk beteckning av EU för att säkra kvaliteten på ölen, bland annat genom att se till att ölen endast bryggs med vatten från Münchens djupa källor. I korthet betyder det att bara de klassiska oktoberölen, från de sex Münchenbryggerier som traditionellt har levererat öl till den stora Oktoberfesten på Theresienwiese i München, fortfarande kan kallas Oktoberfestöl.
Bland de märkningar som nu är förbjudna finns bland annat “oktoberöl” och “oktoberfestival”, eftersom EU-kommissionen även tagit med namn som på olika sätt anspelar på Oktoberfest. Bakgrunden är att de vill skydda både öl och fest mot det imitations- och designmissbruk de anser har pågått.
När den överraskande informationen nått Sverige var det för sent att stoppa den planerade releasen av oktoberöl till 2023, så det är först nu vi märker förändringen. I årets ölsläpp i oktober på Systembolaget är åtta av nio öl från Tyskland, majoriteten från München. Ytterligare några öl passerade fjolårets återköpsgräns och släpps även i år, dock utan oktober i namnet.
– Det är en release som är 80 procent lätt festlager, men det är också vad man dricker i München vid den här tiden på året. Jag tror att svenska bryggerier skulle tjäna på att på sikt skapa egna fester och öl, säger Johan Ahlstedt, ölköpare på Systembolaget.
Tittar man närmare på septembersläppet i det lokala och småskaliga sortimentet är det dock tydligt att många svenska hantverksbryggerier fortsätter med sina storsäljare – som om de hade bytt namn. Flera kallar det kort och gott för en festöl, andra för en septemberfestöl, några brygger mörkare och i mer traditionell stil och kallar ölet för höstöl, skördefestöl eller bara Märzen – och många burkar och flaskor är traditionellt blåvita. Så de är inte svåra att hitta.
Systembolaget har under våren och sommaren såg över alla märkningar som kommit in. För att tolka de nya föreskrifterna har de fått hjälp av Livsmedelsverket och var gränserna går är ännu inte helt klara.
– Det här är första året vi behöver ta hänsyn till de nya EU-reglerna och vi lär oss därmed. Det är möjligt att vi får spela med både EU-kommissionen och Münchens bryggeriförening, om mer exakt var gränserna går, säger Emelie Westrup, kategorichef för öl på Systembolaget.
Hur det går med de lokala partierna återstår också att se. Men det är klart att partiet i München räknar med besöksrekord till följd av regelverket. Festivalen öppnar traditionsenligt med en stor parad den 21 september och fortsätter sedan till den 6 oktober.
Läs mer om drycker
Vill du ha fler tips på mat, dryck och restauranger? Eller dela dina egna tankar och favoriter? Gå med i DN:s Facebookgrupp Snacka om mat och pubar!