en buskis i miljardklassen – hufvudstadsbladet


Det här är en åsiktstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

Sverige var på väg att missa EU:s klimatmål på grund av regeringens sänkning av reduktionsplikten. Den som innebär att diesel och bensin blandas med en viss andel biobränsle.

Det hade riskerat att kosta Sverige upp till 40 miljarder i form av uteblivna medel från EU:s återvinningsfond. Nedsättningsskyldigheten har gjort att vi inte uppfyller kraven för att ansöka om betalning.

Här är några av regeringens mångmiljardsatsningar. Här är några av regeringens mångmiljardsatsningar.

Öppna bilden i helskärmsläge

Foto: Joanna Wågström

Det är inget annat än ett resultat av grov inkompetens från regeringens sida.

Annons

Det hela är lite som en Stefan och Krister buskis kan man säga, men med Jimmie och Ulf i huvudrollerna.

Annons

Det har det varit man kan säga att regeringen har fullt upp när det gäller nedsättningsskyldigheten. Det hela är lite som en Stefan och Krister buskis, fast med Jimmie och Ulf i huvudrollerna. Jimmie lovade väljarna skrotat minskningsskyldighet. Förra året sänkte regeringen reduktionsskyldigheten till 6 procent från 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

Nu höjs nedsättningsplikten till 10 procent, vilket SVT kunde berätta redan i måndags.

Så i tisdags fick regeringen hålla en blixtpresskonferens för att berätta vad Sveriges redaktioner redan visste.

Jimmie och Ulf har med andra ord lurat skiten ur sina väljare även när det gäller nedsättningsplikten.

Men för klimatet är det bra att regeringen nu vänder uppåt igen gällande nedsättningsskyldigheten.

Blir bensin dyrare? Nej, säger regeringen. Det hela ska kompenseras med en sänkning av bränsleskatterna.

Nu är det dock inte regeringen som sätter bränslepriserna, det gör marknaden. Så hur det blir återstår att se.

Vilket också innebär att regeringens mångmiljardsatsning för att hålla nere bränslepriserna kan bli pengar i sjön.

Men för regeringen verkar inget viktigare än svensk körning. När regeringen går till val 2026 kommer de att ha sänkt bränsleskatterna med 17 miljarder konstaterar Tomas Ramberg i DN.

Annons

Annons

Det borde oroa er som röstat blåbrunt och sitter och klagar på att Gävle inte längre har råd med Limöbåten.

Svaret på det hittar du bland annat i det numret. Det är vad regeringen prioriterar.

Att din Limöbåt inte längre går är direkt kopplat till statens underfinansiering av regioner och kommuner, och överfinansiering av bilister.

Hum hum.

Du som cyklar eller gå till jobbet och kanske inte ens äger en bil i Sandviken måste därför fortsätta betala för att miljonärer i Stockholms innerstad ska kunna köra sina monster-SUV:ar till Åre när vinterns skidsemester närmar sig. Miljard efter miljard kommer att flöda ut ur statskassan under de kommande två åren för detta ändamål.

Känns det rättvist? Känns det som att det är den allra bästa policyn för dig och din familj?

Är det en rimlig politisk prioritering av Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson när deras otillräckliga medel till regionerna kommer att resultera i 5000 färre anställda inom vården när detta år är över? Eller när kommuner som Gävle tvingas spara på en rad områden för att regeringen inte tillför tillräckliga medel?

Kanske beror det på hur mycket du älskar diesel och bensin i förhållande till hur viktig du tycker att cancervården är om din fru får bröstcancer, eller att mamma har det bra på äldreboendet.

Uppenbarligen tycker i alla fall regeringen med Ulf och Jimmie i spetsen att det är mycket viktigare att bilägarna får köra billigt. Än att kommuner och regioner kan ta hand om vården.

För det är vad prioriteringen säger oss.

Lämna ett svar