Det första tåget mellan Stockholm och Göteborg avgick på måndagseftermiddagen. Totalt kommer VR att köra 126 avgångar i veckan mellan Sveriges andra stad och huvudstaden.
– Det är såklart ett stort steg för oss i Sverige. Det är första gången vi går in i trafik som är marknadsbaserad och helt finansierad av biljettförsäljning. Det är spännande och jag är väldigt glad över det här, säger vd Elisa Markula.
Kollektivtrafiken används oftast under en annans flagga. Enligt företagets egna mätningar är därför inte mer än sju procent av svenskarna medvetna om vad VR är för tillfället. Men det kommer att ändras nu när företaget för första gången verkar under eget varumärke.
De sex röda MTRX-tågen som ingick i affären kläds gradvis om i en ny grön kostym under hösten för att få samma nya utseende som tågen i Finland är på väg att få.
– Det är något vi måste jobba mycket med, för att göra VR mer bekant för konsumenterna i Sverige. MTRX har god kundkännedom på den här sträckan och det kommer vi att använda oss av, säger Elisa Markula.
Med köpet av MTRX får VR 30 procent av marknaden på sträckan Stockholm-Göteborg.
– Vi är ganska små och omsättningen på den här sträckan, 350 miljoner kronor, är också ganska liten jämfört med konkurrenterna. Men någonstans måste man börja.
Varför ska finska staten engagera sig i svensk järnväg och köra tåg?
– Den finska marknaden är hälften så stor som den svenska, och den växer inte mer än två procent per år, så vi har begränsade möjligheter att växa i Finland. Därför är den svenska marknaden väldigt intressant. Det är en möjlighet att växa och det måste man göra, säger Elisa Markula.
Förra året splittrades VR-koncernen ut i princip hela vinsten på 57 miljoner euro, drygt en halv miljard kronor, till ägaren, finska staten. Det är för tidigt att säga hur mycket den svenska verksamheten kan tänkas bidra med till Finlands statskassan i framtiden.
– Det är en bra fråga förstås. Men vi måste först ta över och ha ganska mycket investeringar kopplat till detta med att bli bekanta för svenska konsumenter. Det är svårt att säga i det här skedet.
Finns det andra rutter eller uppdrag i Sverige som du är intresserad av?
– Nu på två och ett halvt år har vi förvärvat två bolag i Sverige, MTRX och Arriva, så nu vill vi koncentrera oss på att integrera detta. Det tar lite tid och du ska inte ta för lätt på det.
Hur ser du på situationen du hamnar i, med alla problem som svensk järnväg är inblandad i?
– Vi vet mycket väl hur det ser ut. Men MTRX har visat att det är möjligt att ha högre punktlighet och mer nöjda passagerare än andra operatörer på den här sträckan. Men vi vet också att ingen infrastruktur kan vara perfekt, varken i Sverige eller Finland, säger Elisa Markula.
Så har VR växt i Sverige
Busstrafik i Kristianstad: avtal till 2028
Busstrafik på Ekerö, Stockholm: avtal till 2029
Buss Helsingborg: avtal till 2027
Buss Tyresö: avtal till 2035
Tvärbanan/Saltsjöbanan/Nockebybanan, Stockholm: avtal till 2024
Östgötapendeln: avtal till 2025
Pågatågen: avtal till 2026
Tåg i Bergslagen: avtal till 2033
X-tåg: avtal till 2036
Norrtåg: avtal till 2035
Nyttotrafik.
Stockholm–Göteborg: start augusti 2024.
Läs mer: SJ lägger ner Uppsala pendeltåg
Läs mer: Oroligheter i Uppsala