Det är nu tredje sommaren som M/F Sirena driver Hjälmaren med tidtabell på uppdrag av kommunen samt med charterturer. Trafiken startade för fem år sedan. I sociala medier har det plötsligt, efter fem år, uppstått en debatt om Sirenas svallvågor. Varför först nu? Hon är en planande båt till skillnad från deplacementbåtar. Planerande båtar tar upp mest svällning när de går över till hyvling. I rännan körs hon hyvling. Ju snabbare en planande båt körs, desto mindre svallvågor. Det är fri fart i rännan så reglerna följs. Hon har tidigare opererat i Stockholms skärgård utan att klaga på dyningar.
Det finns en prickad linje i den grunda Hemfjärden som borde ha muddrats för större bredd och djup för länge sedan. Senast var på 1970-talet. Det är sällan det finns någon mer båt än Sirena i kanalen. Under de flesta turerna på onsdagar och lördagar med tidtabell är hon ensam, men det händer att det klagas på dyningen ändå.
Från Lindholmens brygga kan man ofta se hur fritidsbåtar med en längd på plus 30 fot passerar i kanalen på full gas. De allra flesta är deplacementbåtar och de drar upp stora dyningar. Varför klagar ingen på dessa dyningar?
Visst skulle det gå att köra med en långsammare båt, men en tur till Katrinelund via Vinön skulle ta lång tid. Sirena går på drygt två timmar, men det skulle ta minst fyra timmar enkel resa med till exempel M/S Gustaf Lagerbjelke. Med stopp för mat i Katrinelund skulle en tur med räkbåten ta mer tid än en hel arbetsdag.
Sjöman