Resvaneundersökningen “Hållplats 2024” görs på uppdrag av kollektivtrafikföretaget Västtrafik, som ägs av Västra Götalandsregionen. En vanlig dag flyttas 444 000 kunder.
Den sjunde upplagan av resenärundersökningen innebär en slags kalldusch för företaget, eller som det står i rapporten: “Bilen verkar vinna mark”, som “tänder varningslampor med tanke på våra klimatmål att minska utsläppen i transportsektorn”.
Visserligen är skillnaden i uppfattning mellan olika bostadsområden stor, i Göteborgs innerstad tar 18 procent bilen varje vardag, på landsbygden 55 procent. Men totalt sett blir resultatet att fler åker bil, kollektivtrafikens andel minskar.
Inget skifte är det inte snarare i sikte. Andelen som tror att det kollektiva resandet kommer att öka de kommande åren sjunker något, både vad gäller respondentens eget och samhällets resor. Och pilarna, tvärtom, pekar uppåt när folk förutspår bilens framtid.
Det är också tydligt att många tror att människor i allmänhet kommer att förändra sina resmönster mer än sina egna. Ett exempel: 4 procent tror på ökad personlig användning av bilpooler, men 32 procent för samhället som helhet.
Andelen som svarar att “ingenting” kan få dem att köra mindre med bil ökar också markant – från 9 till 16 procent, och nästan hälften tycker att det är billigare att resa med bil än kollektivtrafiken, en siffra som har ökat för tredje året i rad.
Elbilsresor påverkar attityder där nästan hälften anser att de reser hållbart om bilen drivs med el.
Men undersökningen är inte utan fördelar för kollektivtrafiken:
72 procent svarar att de önskar att samhället satsade mer på det och sex av tio att de skulle resa mer kollektivt om arbetsgivaren subventionerade månadskortet. I linje med den åsikten är det bara tre av tio som anser att arbetsgivaren i dag ger dem goda förutsättningar att resa hållbart.
I storstäder som Göteborg blir konflikterna om rymden i staden allt tydligare, till exempel pågår en hastighetssänkning till 30 km/h på många gator och 66 procent svarar i undersökningen att kollektivtrafiken bör prioriteras högre än idag när städer planeras.
På fredag kommer Västtrafiks Vd Lars Backström diskuterar åtgärder i en paneldebatt med politiker. Han säger till DN att han inte vill kalla undersökningsresultaten för ett bakslag.
– Själv pendlar jag mellan hopp och förtvivlan, men med en övervikt på hoppets sida.
Backström säger att man redan förra året uppfattade att “bilens konkurrenskraft” hade ökat.
– Folk tror att det är mer överkomligt, att grannen kör så då kan jag göra detsamma, att vad skulle mitt lilla bidrag ha betydelse? Det är en tuff utmaning.
Men den hoppfulla sidan är fortfarande överviktig?
– Ja, stödet för att satsa mer på kollektivtrafiken är starkt, fler än sex av tio anser att det behöver prioriteras i storstäderna, att tillgängligheten ska förbättras. Och jag ser en potential för arbetsgivare att göra mer. Men det förutsätter förstås nationell politik.
Västtrafikchefen pekar på vad han ser som en skattemässig obalans där miljöbilar har ett minskat förmånsvärde.
– Jag tycker att det bidraget ska gälla även för ett periodkort i kollektivtrafiken. Men allra helst tas den bort helt.
I deklarationen får du dra av resekostnader över 11 000 kr. Räcker inte det?
– Vi blev besvikna på det förslaget som låg på bordet om neutralitet i reseavdraget mellan transportlagarna som togs bort vid regeringsskiftet, den typen av moraliska rättigheter behövs.
Kopplar du svaren om bilen i undersökningen till regeringens sänkning av bränslepriserna?
– Bensinpriset har sjunkit med 15-20 procent samtidigt som svaret är att det blivit billigare att resa med bil. Så det är svårt att se att det inte skulle finnas ett samband, men hur stort det är vågar jag inte säga något om.
Men kvaliteten på din produkt? Inte sällan hörs kritik i Göteborg mot fulla bussar och långsamma spårvagnar.
– Visst finns den kritiken, och den är inte utan grund. Men till mitt försvar vill jag säga att vi har byggt ut kollektivtrafiken och kommer att göra det historiskt under de kommande fyra-fem åren.
Undersökningen gäller alltså Västra Götaland och Göteborg. Men Lars Backström tror inte att svaren skulle skilja sig särskilt mycket i Stockholm och Skåne.
– Jag gissar att det här är ganska representativt där också.
Fakta.Så mycket kostar månadskortet i storstäderna
I Skånetrafiken kostar en 30-dagarsbiljett i den så kallade mittzonen, som inkluderar resor mellan Malmö och Lund, 949 kronor.
I Västra Götaland har Västratrafik ett antal priszoner och gör zonen Göteborg med grannkommunerna Mölndal, Partille och Öckerö, månadskortet kostar 835 kr.