Långa väntetider hos Försäkringskassan påverkar flera sökande


Dramaläraren Linda Kaarinasdotter Kärki från Sandviken drabbades under sommaren av stress, oro och utmattning. Hon behövde sjukskriva sig för att ladda batterierna och komma på fötter igen. Den 1 juli skickade hon en ansökan om sjukpenning till Försäkringskassan i hopp om att få ersättning så att hon kunde betala räkningarna i slutet av månaden.
Men svaret från Försäkringskassan dröjde.
– Det var oerhört påfrestande att inte veta om min ansökan blir godkänd eller inte. Så jag ringde dit och satt i kö i över en timme tills jag kom fram till en chef som bad om ursäkt för situationen.
– Under telefonsamtalet fick jag också svaret att jag inte ska räkna med att få några pengar i juli.

Handläggningstider på Försäkringskassan har på senare tid blivit allt längre. Anledningen är att myndigheten har en svår ekonomisk situation och har idag 2 000 färre anställda jämfört med samma period förra året.
Att det är tuffa ekonomiska tider beror bland annat på att nya ofinansierade uppgifter tillförts myndigheten, till exempel förstärkt rätt till assistans, vårdbidrag och en generell kostnadsökning i samhället, vilket påverkar löpande utgifter.
Linda Kaarinasdotter Kärki säger att hon fick ett beslut om att bevilja ersättning först efter 47 dagar. Tre dagar senare kom den första betalningen och i veckan fick hon en andra betalning.
– För mig löste det sig eftersom min man kunde betala min del, men hur ska de ensamstående klara sig? Det kan inte vara så här, jag blir arg när jag pratar om det.

Linda Kaarinasdotter Kärki berättar om oron i väntan på ett meddelande från Försäkringskassan som blev försenat. Till sist kom beslutet, 47 dagar efter att ansökan lämnades in.

Det påpekar hon Bemötandet av handläggaren var artigt och humant och att det inte är deras fel att situationen har förvärrats. Samtidigt menar hon att det inte får vara så.
– Jag har gått runt med mobilen i handen för att inte missa ett samtal, jag har inte kunnat slappna av eller ägna tid åt att läka. Tanken var hela tiden: När tar våra extra pengar slut? Kommer det att ta en månad till? Vad gör vi då?
För den vanligaste typen av ersättning, sjukpenningen, är handläggningstiden normalt en månad, men de senaste veckorna har väntetiden istället blivit i genomsnitt 40 dagar. För övriga förmåner, som bostadsbidrag eller bostadsbidrag, är väntetiden betydligt längre, fyra respektive tre månader.

I ett mejl till DN skriver Försäkringskassan att de är medvetna om de långa handläggningstiderna och därför prioriterar personer vars huvudsakliga inkomst kommer från myndigheten.
“För den grupp inom sjukpenningen som återhämtat sig och återgått i arbete när ansökan lämnas in är handläggningstiden något längre eftersom den gruppen sannolikt har en löneutbetalning att vänta på”.
Det har du ocksåinför höstbudgeten begärt mer pengar från regeringen.
“Vår bedömning är att antingen behöver pengar pressas eller att vårt uppdrag minskas. Vi har begärt ytterligare 4,1 miljarder för den kommande 3-årsperioden”, skriver Försäkringskassan.
För Linda Kaarinas dotter Kärki har det varit en turbulent sommar där hon har svävat i ovisshet. Idag mår hon bättre och har börjat plugga till lärare och elevassistent.
– När de godkände min ansökan var det en otrolig känsla, något tungt har lyfts från mina axlar. All stress rann ur mig. Jag firade med att gå till stranden och äntligen släppa min telefon.

Fakta.Så du kan få hjälp med ditt ärende

Försäkringskassan har gett flera tips för att underlätta ett ärende, bland annat:

Bra att dubbelkolla att du har fyllt i alla uppgifter korrekt. Då går handläggningstiden snabbare.

På myndighetens hemsida kan du även få reda på den ungefärliga väntetiden för den ersättning du ansöker om. På “Mina sidor” kan du se när ett beslut är taget, hur mycket pengar du får och när pengarna kommer.

För privatpersoner är det bra om det finns ett direktnummer till handläggaren. Enligt Försäkringskassan är det den bästa kontaktvägen.

Det går bra att lämna ett meddelande på operatörens röstbrevlåda och be att bli uppringd.

Källa: Försäkringskassan

Lämna ett svar