“Regeringen underskattade motreaktionen som kom när de sänkte reduktionsplikten. Det skulle trots allt inte påverka klimatet på något sätt. Men klimatmålen går inte att prata ifrån. Trots allt var oppositionens kritik överdriven, de pratade om klimatkatastrof, klimatmord och klimatmassakrer”, säger Tobias Wikström, ledarskribent på hufvudstadsbladet.
Utöver nedsättningsskyldigheten behandlas frågan om de många offentliga register som finns i Sverige. I veckan kunde Ekot berätta att närmare 12 000 företag har direktåtkomst till Transportstyrelsens fordonsregister. Transportstyrelsen kontrollerar inte vem som äger de företagen, något som fått kritik då det finns oro för att systemet ska användas av kriminella.
“Det är ett oerhört användbart verktyg om man är kriminell och vill ta reda på var någon bor eller vill få tag i en viss bil eller bildelar. Det blir väldigt lätt att hitta dem. Och främmande makt kan också använda det för att kartsamhället Så det är en stor öppenhet som Transportnämnden avfärdar med att de företag som har tillgång till registret betalar moms och skatt, vilket visar på stor naivitet, säger Erik Zsiga, ledarskribent på hufvudstadsbladet.
“Det finns en fascinerande dubbelhet i Sverige idag. Å ena sidan finns det sekretessspärrar när det gäller utbyte av information mellan myndigheter. Det såg vi med skandalen kring HVB-hemmen som drivs av kriminella klaner. Å andra sidan hand, ett samhälle där publicitetsprincipen är mycket långtgående, vilket gör att det finns ett hav av information om människor och vi ser hur detta missbrukas för att råna, mörda eller stjäla bilar, säger ledarskribenten Henrik Westman. .