Trafikverket synar smutsiga nattåg: ”Slitet och sunkigt”


DN har tidigare rapporterat om de smutsiga nattågen till norra Sverige. Resenären Magdalena Hagman från Arvidsjaur ville aldrig mer åka nattåg efter att sovkupén hade smutsiga lakan och en orenad toalett. Dag Halvorsen, som tog tåget från Jämtland till Göteborg, luktade urin när han kom hem efter att kupétoaletten läckte avlopp.

Trafikverket har trots resenärernas klagomål aldrig kontrollerat städningen ombord på de upphandlade nattågen. Nu har myndigheten för första gången låtit en konsultfirma specialiserad på städning utföra oanmälda kontroller.
I en rapport till Trafikverket, som DN har tagit del av, presenteras resultatet. Alla tåg som kontrollerades hade avvikelser i städningen. Värst var nattågen mellan Stockholm och Narvik.
“Hela tåget är både smutsigt och dammigt. Intrycket är att det är slitet och nedsänkt”, skriver konsulterna.

Bilderna kommer inte från konsulternas rapport, utan från en resenär som färdats i en förstklassig kupé på sträckan Stockholm-Narvik.

De noterar hur tågvagnarna i allmänhet har “ingrodd smuts i alla utrymmen på golvet i hörn, som också sträcker sig upp på väggarna”. “Stanken av urin är påtaglig på toaletterna. Det var också en vattenläcka på en toalett”.
När en av konsulterna ska duscha ombord på nattåget till Boden stannar avloppet. ”(…) mycket smuts kom ut ur golvbrunnen. Det var helt översvämmat. Det fanns inget varmvatten alls”, skriver konsulten.
Det är Trafikverket som upphandlat nattågen som kontrollerades och som även hyr ut tågen till operatörerna. På Trafikverket är Dan Lundholm kontraktsutredare för nattågen. Han är inte förvånad över resultatet.
– Nej, det här var något vi visste, det här är gamla vagnar som är svåra att få helt rena. Vi har gått igenom kontrollen med operatörerna och de ska hålla koll och följa upp städningen, säger han.

Trafikverkets upphandlade nattågstrafik till norra Sverige

Trafikverkets upphandlade nattågstrafik till norra Sverige

På tågbolaget Vy, som i dag kör nattågen mellan Stockholm och Narvik, säger Petter Östmark, pressansvarig, att bolaget tagit till sig kritiken från kontrollanterna.
– Vi har vidtagit en rad åtgärder, bland annat fixat de fläckar som fanns på stolarna, säger han.
Enligt Petter Östmark är det svårt att få tågen helt rena eftersom vagnarna är slitna, så de kan upplevas som smutsiga trots att de är rengjorda.
Även SJ:s tåg som går mellan Göteborg och Duved och nattågen till Hamburg har kontrollerats. Resultaten visar att tåget till Jämtland är slitet men “ger ett snyggt intryck. Få avvikelser i kontroll” Nattågen till Hamburg var desto värre med damm och ytsmuts på golvet och fläckar på sätena.

DN har varit i kontakt med SJ:s näringslivschef Jan Kyrk. Han menar att städkontrollerna inte är korrekt utförda enligt företagets överenskommelse med myndigheten. Exempelvis genomfördes kontrollen delvis efter att tågen hade avgått, vilket kan ha påverkat resultatet.
– Vi utgår därför från att de gör om kontrollen, säger han.

Jan Kyrk, verksamhetschef på SJ, anser inte att städkontrollerna är korrekt utförda.

Dan Lundholm på Trafikverket håller inte med.
– Jag tycker att konsulten som utförde kontrollen gjorde ett bra jobb, men det är sant att till exempel golvet i vagnkorridoren kan bli smutsigt på kort tid efter avgång. Vi tar till oss och funderar på om det går att genomföra kontrollen på ett annat sätt nästa gång, säger han.
Anser Trafikverket att det är okej att köra nattåg till exempelvis Narvik i så dåligt skick?
– Vagnarna är som tidigare sagt gamla och går av naturliga skäl inte att jämföra med känslan man får i nya vagnar. Men jag vill påminna om att det just nu pågår upphandling av nya fordon till nattågstrafiken, säger Dan Lundholm.

Upphandlingen är dock försenad efter att Trafikverket fick förlänga anbudstiden. Det skall dock enl tidningen Järnvägar påverkar inte schemat som helhet.
“Målet är fortfarande att leveranserna ska börja 2028 och att alla lok och vagnar ska vara i trafik 2030”, säger Francisca Ramsberg, seniordirektör på Trafikverket till tidningen.
Hur smutsigt måste det vara innan nattågen ställs in? Dan Lundholm på Transportstyrelsen tycker att frågan känns “något överdriven”.
– Det är inte så illa att vi skulle behöva ställa in tågen, säger han.

Om kontrollerna

Kontrollerna genomfördes vid årsskiftet 2023/2024. De tåg som har kontrollerats är Vys nattåg från Stockholm till Narvik och tillbaka samt SJ:s nattåg från Stockholm till Hamburg och Stockholm till Duved i Jämtland. Totalt kontrollerades sju avgångar. Kontrollerna skedde före avgång och i början av resan då tågen ska vara nystädade. Alla tåg hade brister i städningen.

Lämna ett svar