SD hoppas på folkomröstning om järnvägen Göteborg-Borås


Nedför stentrappan från landshövding Sten Tolgfors bostad i Göteborg på fredagen klev järnvägsdramats nyckelpersoner Per Vorberg och Patrik Linde för att möta medias mikrofoner.
Det visste Per Vorberg, som leder Moderaterna i lilla Härryda kommun, och Socialdemokraternas ledare Patrik Linde. avtalet de avslutad betyder också början på en ny lång vandring:
Att övertyga en splittrad kommun där många kände att de redan 2021 fått veta att politikerna säger nej till det dubbelspår som Transportstyrelsen har föreslagit nu, blir trots allt bra.

Här kan du se delar av bostadsområdet Skogen i södra delarna av Mölnlycke, där oron och motståndet mot Trafikverkets planer på den nya järnvägen var och är som mest påtaglig. I den övre delen av bilden syns Mölnlycke centrum.

Som DN skrivit i tidigare texter har det funnits kritik och oro bland boende, framför allt i området Skogen i Härrydas huvudstad Mölnlycke, där en lång fjälltunnel ska byggas.
I lokalpolitiken är det Sverigedemokraterna som snappat upp missnöjet, men också gjort ett eget förslag om att istället rusta upp den 130 år gamla kust till kust-banan och lägga till en förbindelse till Landvetter flygplats.

Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda, följd av oppositionsrådet Patrik Linde (S) på väg till mötet med landshövding Sten Tolgfors.

Den lösningen har avfärdats som omöjlig av Trafikverket, som i sin tur har avfärdats av SD – men framför allt går projektet ut på att sänka restiden Göteborg-Borås till 36 minuter för att pendlarna ska lämna sina bilar parkerade.

SD:s Peter Arvidsson ståndpunkt är att kommunalråden Vorberg och Linde inte hade mandat att skriva under avtalet som ingicks i fredags.
– Jag är helt chockad, de går emot det mest centrala vallöftet 2022, säger Peter Arvidsson och menar att det som återstår om fullmäktige bekräftar avtalet är att verka för en lokal folkomröstning.

Peter Arvidsson är gruppledare för Sverigedemokraterna i Härryda kommun.

Idén om en folkomröstning började framföras på fredagen av invånare i en sluten grupp på sociala medier.
– Jag tvivlar inte på att vi kommer att få de 3 000 namnunderskrifter som krävs, säger Arvidsson.
Fredagen började M-ledaren Per Vorberg och S-ledaren Patrik Linde hade till uppgift att förklara varför det trots allt som hänt blev en bra affär.

Fakta.Harrydas del i avtalet

Enligt den överenskommelse som träffades med de övriga parterna i fredags ska Härryda kommun gå med på upp till 120 miljoner i medfinansiering och acceptera fjälltunneln under Skogenområdet.

Men man utlovas ett separat spår till och från den befintliga stationen i Mölnlycke, hela kommunen får billigare resor in till Göteborg och en busscentral byggs på Landvetter flygplats.

På frågan från DN om han upplever att avtalet är förankrat svarar Per Vorberg:
– Vi hade ett arbete innan principavtalet i juni med själva lösningen på hur järnvägen ska läggas och vad som ska ingå i paketet, det har vi förankrat i våra partier. Där är det tydligt att SD inte vill ha någon utveckling alls. Där tänker vi olika.
– Det vi har gjort nu handlar om finansieringen och det är klart att vi inte säger nej i dag till det vi kom överens om redan i juni, och det har vi förstås också förankrat i våra partigrupper.

S-ledaren i Härryda, Patrik Linde, är själv hemmahörande i Skogenområdet i Mölnlycke, där protesterna alltså har varit som starkast. På frågan om han räknar med att bli bjuden på fika av grannarna i framtiden svarar han:
– Jag hoppas verkligen det. Jag tror att många, även boende i Skogsområdet, kommer att inse att vi kommer att ha väldigt stor nytta av järnvägen.
Men kommunledningen i Härryda har varit noga med att kräva stöd i den dialogen där sa länsstyrelsen att de ska “hålla ihop och genomföra informationsmöten”.
– Förändring skapar alltid känslor, så vi är beredda på att vi kommer att behöva de samtalen, så klart, det ska jobbas ordentligt från politiskt håll, säger Patrik Linde.

Ny järnväg mellan Göteborg och Borås

Den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats kommer att kosta 57 miljarder kronor.

Ny järnväg mellan Göteborg och Borås

Fredagens avtal har nu landat på bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlsons (KD) bord.
På DN:s fråga om det nu är det klart att järnvägen Göteborg-Borås byggs, svarar han:
– Under förutsättning att ett medfinansieringsavtal kan upprättas mellan Trafikverket och parterna är det regeringens avsikt att utöka objektet Göteborg-Borås i befintlig riksplan med de nya delarna.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) tog emot rapporten av landshövding Sten Tolgfors om järnvägen Göteborg-Borås på fredagen.

Nu läggs det mycket pengar på en drygt sex mil lång järnväg som slutar i Borås. Är du beredd att ta det vidare mot Jönköping?
– Det finns ingen avsikt nu från regeringens sida att bygga ut objektet, vilket innebär en ytterligare utbyggnad österut, men heller inget som på sikt hindrar en utbyggnad.

Sverigedemokraterna i Härryda talar nu om att försöka stoppa järnvägen genom en lokal folkomröstning.
– Jag har stor respekt för att alla infrastrukturprojekt kan väcka frågor och kan behöva diskuteras, och det ingår också nu att Länsstyrelsen ska bidra i arbetet med att informera, svarar Andreas Carlson.
Ministern påpekar det besluten ska också fattas i de olika kommunfullmäktige.
– Jag uppfattar att det finns ett starkt stöd för den inriktning som nu tagits och jag är mycket glad över det framgångsrika sonderingsuppdrag som landshövding Sten Tolgfors och hans personal skötte.

Lämna ett svar