Vad vet du om den nya elektriska Explorer?
Den har en kaxig amerikansk attityd samtidigt som den är designad för Europa och byggd i Tyskland.
Och det är den första elbilen som kör runt i världen.
Nu har den kommit till Sverige – möt nya elektriska Ford Explorer.
Extern länk: Boka en provkörning av nya helelektriska Ford Explorer
Hur testar man en elbil som kommer att bära det ikoniska Explorer-modellnamnet? Ja, de provkör den runt om i världen för att säkerställa att den klarar de tuffaste utmaningarna. De ger den en räckvidd på upp till 602 km på en laddning och de ser till att det finns gott om plats för hela familjen att ta sig till livets alla äventyr på ett säkert sätt.
Byggd i Tyskland
Nya Explorer är Fords andra elbil, och är den första elbilen som byggs vid Fords nya elektrifieringscenter i Köln, Tyskland. Det är också modellen som ska bana väg för företagets elektrifiering i Europa, där målet är att erbjuda en elektrifierad produktportfölj i Europa till 2035.
Även om mycket av attityden är densamma från sin ikoniska föregångare har nya Ford Explorer anpassats till en elektrisk epok – vilket bland annat är tydligt i fronten där grillen har ersatts av en sköld.
– Explorer är en banbrytare, och ytterligare ett exempel på innovativa elbilar från Ford. Genomsyrad av vårt amerikanska arv men byggt i Köln för våra kunder i Europa. Den är redo för de stora äventyren och packad med allt våra kunder behöver för sina resor, säger John Hurtig, vd Ford Sverige.
Glidande pekskärm
Ford Explorer är extra välutrustad redan från start, med bland annat massagefunktion i förarsätet. Med nya Explorer vill företaget ge dig som förare och passagerare en innovativ digital upplevelse och en bekväm resa. Som en del av detta finns en 14,6-tums glidande SYNC Move-pekskärm mellan framsätena med ett anslutet infotainment- och ljudsystem. Det är också här du kan styra all avancerad förarassistansteknik och anpassa bilen efter dina önskemål och behov.
Den skjutbara pekskärmen döljer också ett av alla praktiska fack – som också är dolda och låsbara – och förvaringslösningar som finns i SUV:n. En annan är en mittkonsol som sväljer 17 liter – perfekt för en dator, väska eller andra skrymmande prylar.
Lång räckvidd
Men motormässigt då?
Ja, en laddning räcker – enligt WLTP – 602 kilometer vid blandad körning för den bakhjulsdrivna varianten med ett batteripaket på 77 kilowattimmar. Den fyrhjulsdrivna versionen har ett batteri på 79 kilowattimmar och en räckvidd på 556 kilometer
Att ladda bilen – den fyrhjulsdrivna versionen har en maximal laddningseffekt på 185 kilowatt – från 10 till 80 procent kapacitet tar 26 minuter. För den bakhjulsdrivna varianten krävs ytterligare ett par minuter för att uppnå samma resultat.
Bekvämt och tyst
Effektmässigt levererar nya Ford Explorer 210 kW eller motsvarande 286 hästkrafter med bakhjulsdrift eller 250 kW och 340 hästkrafter för versionen med fyrhjulsdrift.
Körmässigt kan Explorer ståta med välbalanserad kördynamik i kombination med en bekväm och tyst innermiljö och som förare finns möjlighet att välja mellan fem olika körlägen efter smak.
Extern länk: Se mer av nya Ford Explorer och boka din provkörning idag
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och inte en artikel av hufvudstadsbladet