Omställningståget rullar, var är regeringen?



77cc28dc dbdd 40cf 8c9f e8d42bd248c1

Svenska regeringen har jobbat i nästan två år med stor frenesi. Det pratas mycket om problem och kris. Som företagare har jag svårt att känna igen mig. Sverige är ett av världens bästa länder att bedriva verksamhet i, även om myndighetskraven höjs över tid. Vi har haft god tillgång till bra arbetskraft, med integration av människor som flyttat till Sverige på grund av krig, ett samhälleligt förtroende som möjliggjort innovationer och en norm där båda föräldrarna jobbar som gjort oss mer jämställda. Med denna bas har Sverige kunnat lägga en ambitiös ekologisk hållbarhetspolicy. Vi har haft drömmar om vem vi vill vara istället för att fokusera på problem.

Polarbröd har en vision att bli helt hållbar. Vi arbetar med ett ramverk som kallas FSSD där beprövad vetenskap ger oss förutsättningar som vi måste uppfylla så att naturens system inte kantrar och jorden blir sämre för människor. Johan Rockström och andra beskriver ett säkert verksamhetsutrymme för mänskligheten som vi nu rör oss utanför. Vi måste vända utvecklingen och vi måste börja där vi är. Polarbröds mål är att ha en helt cirkulär verksamhet år 2032. Tre av våra huvudområden är energi, råvaror/avfall och transporter där vi har dragit slutsatser om hur vi ska arbeta med stöd av vetenskap. Hur hänger då detta ihop med regeringens politik?

Att ensidigt investera i dyr, skattefinansierad kärnkraft känns oklokt.

Framtidens energi är resurssmarta och förnybara, inte bara fossilfria. Här delade regeringen, med stöd i Ukrainakrisen, först ut kompensation för höga elpriser och propagerade sedan för en utbyggnad av kärnkraften, med en styv prislapp för skattebetalarna. Argumentet är att den gröna omställningen kräver stabil baskraft. Sverige har gott om vattenkraft som fungerar som baskraft. Det finns också lösningar som kan utvecklas för att lagra energi från de mer flyktiga typerna av kraft, vind och sol. Vågkraft är fortfarande i sin linda men har enorm potential globalt. Att ensidigt investera i dyr, skattefinansierad kärnkraft känns oklokt. Statligt stöd för att gynna ett stabilt elsystem kan göras neutralt, där marknad och teknik kan hitta de bästa lösningarna.

Livsmedelsproduktionen måste stärkas planeten, inte utarmar den. Sverige har en viktig roll. Sverige har en låg självförsörjningsgrad, cirka 50 procent enligt LRF. De små företagen inom livsmedelssektorn kan inte ta de innovativa steg som krävs för att förändra detta. Dessutom måste vi lägga om vår kost – äta mer grönsaker och minska svinnet – för att inte överbeskatta planeten. Mat är en del av vår identitet. På Polarbröd vet vi att hållbart och hälsosamt inte räcker. Om det inte är bra och bekvämt kommer folk att välja något annat. Här behövs konstruktiva samtal och tydliga mål. Vi och många andra aktörer inom livsmedelssektorn tittar nu på möjligheterna att uppgradera restströmmar för att minska matsvinnet. En utmaning gällande avfallsfrågan är att jungfruliga material är för billiga i förhållande till processkostnaderna. Från politiskt håll behövs tydligare incitament, lägre skatter på arbete och högre skatter på nyproducerade resurser.

I framtiden borde så många transporter där så är möjligt elektrifieras. Det är det mest energismarta sättet att flytta varor och minskar utsläppen av växthusgaser. Problemet med elfrakt är lastkapaciteten. Från och med den 1 juli kan du ansöka om dispens från körkortslagen hos Transportstyrelsen, ett sällsynt exempel på bra hållbarhetspolitik från regeringen. Polarbröds samarbetsföretag Polfärskt, en rikstäckande företagskedja som distribuerar Polarbröd och andra bageriers produkter, ser det som en dörröppnare för gröna transporter. Viktgränsen på B-kort höjs med de nya reglerna från 3500 kg till 4250 kg. Flera Polfärsktbolag har fått dispens och inom kort får vi se att alla bolag har det. Vi kan jobba med eltransporter på riktigt. Det bör tilläggas att även gas och naturgas omfattas av denna regelförenkling, som knappast är lösningen för Sveriges långsiktiga transportbehov.

Trots brist på incitament från regeringen pågår övergången. Företagen har gjort sin hemläxa, förnybar el är framtiden och vår verksamhet måste bli cirkulär. Det danska logistikföretaget DSV lade förra veckan en order på 300 elektriska tunga lastbilar från Volvo, en av företagets hittills största kommersiella order. Initiativ för att använda restströmmar och gå över till en mer växtbaserad kost revolutionerar matsystemet underifrån och svenska CorPower Ocean installerar kraftfulla vågkraftverk utanför Portugal.

Växlingståget rullar. Regeringen är mycket välkommen att följa med.

Karin Bodin, Koncernchef Polarbrödsgruppen

Lämna ett svar