Långsammare, krångligare och mindre hållbart! – hufvudstadsbladet


Varför är Länstrafiken så rädd för kritik att ni verkar ha avskaffat manuell kundtjänst? Oavsett fråga svarar du att linjenätet är anpassat efter framtidens behov och hänvisar till en hållplatskarta. Vad har det att göra med förseningar eller frågor om hur man bäst tar sig från punkt A till punkt B?

Och annonseringen för det nya linjenätet är rent nonsens! Det blir inte snabbare, lättare eller mer hållbart eftersom du gör det så svårt som möjligt att ta bussen. Långa avstånd till hållplatser och ologiska vägar gör att många tvingas välja andra, mindre hållbara, alternativ än bussen. Eller, ve och fasa, isolerade i sina hem.

För mig som bor på “fel” sida av Vivallaringen innebär det att jag, och många med mig, tappar två av tre rader och den som blir kvar går till Solhaga. Jag känner ingen i Lundby som går dit regelbundet. Den får dock samma sträckning från Vivalla som dagens linje 78 plus ytterligare några hållplatser. De kommer också att ha två linjer att välja mellan, medan vi som bor i Lundby tvingas byta om vi ska någon annanstans än City eller Solhaga. Och den påstådda tidsvinsten som BRT-bygget skulle medföra leder till längre restider på grund av väntetiden vid trafikplatserna. Det blir med andra ord både långsammare och mer komplicerat, tvärtemot vad du påstår! Så låt oss fortsätta gå till Universitetet/Brickebacken. Det blir bättre för oss Lundbyiter, samtidigt som Vivallabs behåller möjligheten att välja.

Gör om – gör det rätt!

Lämna ett svar