Jag förstår inte det starka försvaret av epatraktorer – hufvudstadsbladet



7e2afd06 18bf 46e7 a150 2946746621ac

Jag har svårt att förstå det starka försvaret av epattraktörer från många politiker. Vi pratar ofta om att minska trafikstockningarna, både för miljöns skull och för att öka trafikflödet. Trots det verkar ingen se problemet med att e-traktorer, som sällan håller samma hastighet som annan trafik, bidrar till just dessa köer. I en trafikkö ökar också bilens bränsleförbrukning, vilket går emot våra mål att minska utsläppen.

Politikerna talar varmt om att minska användningen av fossila bränslen i städerna och uppmuntrar elfordon. Samtidigt tvingas nödvändig trafik bort från stadskärnorna, samtidigt som epatraktorer, som ofta är gamla bensindrivna fordon, tillåts öka i antal.
Mig veterligen krävs inga utsläppsdata för dessa fordon heller. På samma sätt bör vi ifrågasätta användningen av vattenskotrar, snöskotrar och fyrhjulingar, som ofta endast används för nöjes skull. Som arbetsredskap kan de vara nödvändiga, men varför släpps de ut på marknaden i barnstorlekar för lek?
Det verkar som att du tar bort i ena änden och fyller i i den andra.

Argumentet att epatractors främjar intresset för motorer och gemenskap bland unga är förståeligt, men är det verkligen nödvändigt att äga en epa för att kunna meka? Vid 16 års ålder kan man börja övningsköra privat och då vore det kanske smartare att sätta ihop en riktig bil under det året, en bil som kan användas långt in i framtiden. Dessutom är det betydligt svårare att omregistrera en epa till en vanlig personbil än tvärtom.

Att få höra “det är jättebra att de kan komma ut och lära sig i trafiken”, 15 eller 16 år – vad spelar det för roll?

Jag skyller inte på de unga som kör epa – hade jag varit i den åldern hade jag nog velat ha en också. Problemet har aldrig varit bristen på intresse för bilar och motorer, utan snarare var man kan stanna och jobba. Det finns dock fortfarande föräldrar som funderar på det och erbjuder alternativa lösningar, medan andra är villiga att lägga hundratusentals kronor för att slippa köra bil.

Slutligen vill jag tillägga att jag tycker det är riktigt skönt att köra 30-40 på en 80 mils väg, jag blir inte ett dugg irriterad – speciellt inte när jag äntligen har kört runt för att äntligen komma nära en riktig traktor.

Anders Persson

Lämna ett svar