Varje år används cirka 19 miljoner ton berg och jord för att bygga bostäder och infrastruktur i länet. Och varje år genererar bygg- och infrastrukturprojekt omkring 16 miljoner ton stenmassa som inte återanvänds tillräckligt.
Därför har länsförvaltningen, Region Stockholm, kommunförbundet Storsthlm, Trafikverket och Stockholms stad har tillsammans arbetat fram en regional strategi för en mer cirkulär och resurseffektiv hantering av dessa massor med målet att de ska återanvändas lokalt. i största möjliga utsträckning. Syftet är att undvika onödiga täkter i vallar och att minska antalet transporter av bergmassor till långväga deponier i Värmland.
Transporter av bergmassor står idag för 28 procent av koldioxidutsläppen från tunga transporter i länet. Dessa transporter fördyrar byggprojekt och bidrar till både trängsel och klimatpåverkan. Om vi kan återanvända en större andel av massorna kan klimatbördan minska kraftigt samtidigt som vi minskar trängseln och sänker kostnaderna.
Transporter av bergmassor står idag för 28 procent av koldioxidutsläppen från tunga transporter i länet
Den föreslagna vägledningen för bulkhantering, som Naturvårdsverket har skickat ut på remiss, är omfattande och i stort sett bra. Men den del som handlar om att sulfidberget inte längre ses som lämpliga massor att återanvändas utan istället betraktas som avfall saknar både kunskapsunderlag och vetenskapligt underlag.
Förslaget är otroligt drastiskt och skulle, om det blir verklighet, helt undergräva ansträngningarna att öka återanvändningen av bergmassor. Men inte bara det. Förslaget skulle också få en rad allvarliga konsekvenser som riskerar att slå grunden för hela länets bygg- och infrastrukturprojekt.
Bara för Region Stockholm beräknas kostnaderna för utbyggnaden av tunnelbanan öka med cirka två miljarder kronor
För Stockholmsregionen beräknas kostnaderna öka med upp till 40 miljarder kronor för att bygga nya bostäder, arbetsplatser, samhällsservice och infrastruktur under de kommande tio åren. Dessa kostnader påverkar i slutändan regionens invånare och företag. Bara för Region Stockholm beräknas kostnaderna för utbyggnaden av tunnelbanan öka med cirka två miljarder kronor.
Kraftigt ökade kostnader för bulkhantering riskerar att försena eller helt förhindra akuta byggprojekt, både vad gäller bostäder och infrastruktur. Det vore oerhört allvarligt med tanke på att vi befinner oss mitt i den värsta bostadskrisen på decennier, och när många av länets infrastrukturprojekt redan drabbas av förseningar och kostnadsöverskridanden.
Förslaget innebär en ökning med cirka 500 000 ton koldioxid bara för Stockholms län under den kommande tioårsperioden.
När det gäller klimatpåverkansberäkningar baserade på Trafikverkets klimatberäkning visar att specialhantering av massor skapar tio gånger större klimatpåverkan än bergarter som kan användas cirkulärt på en fungerande marknad. Förslaget innebär en ökning med cirka 500 000 ton koldioxid bara för Stockholms län under den kommande tioårsperioden.
Det skulle försvåra för länet att nå våra klimatmål om nettonollutsläpp till år 2045, samt Region Stockholms mål om klimatneutralitet till 2035. Förslaget skulle också skapa en stor miljöpåverkan i form av luftföroreningar och en enorm och ohållbar brytning av jungfruliga stenmassor.
I över 100 år har bergmassor kunnat återanvändas i byggprojekt i Stockholmsregionen utan begränsningar av sulfid och utan någon fastställd miljöpåverkan. Inga publicerade rapporter har kunnat påvisa oacceptabla risker eller betydande negativ miljöpåverkan på skyddsvärda miljöer. Sedan januari 2023 genomför Region Stockholm storskaliga läckagetest med bergmassor från tunnelbanan. Dessa tester visar ingen urlakning av ämnen eller tendenser till försurning.
Med detta sagt är det oerhört viktigt att få mer kunskap om hantering av berg- och jordmassor med sulfider. Stockholms kommuner har lång erfarenhet av sulfidbergarter och vill gärna bidra till ett sådant evidensbaserat kunskapsbyggande.
Tills dess tänker vi att försiktighetsprincipen ska balanseras med andra viktiga perspektiv, såsom miljöbalkens skälighetsavvägning och hushållningsprincipen. Vi vädjar därför till regeringen att göra en balanserad bedömning av alla aspekter. Sulfidbergmasser ska undantas från vägledningen och arbetet med att ta fram en särskild vägledning för dessa bergmassor utifrån vetenskaplig grund bör påbörjas så snart som möjligt.
Berg som naturresurs är en ändlig råvara som vi måste hantera med omtanke. Om Stockholmsregionen ska kunna växa hållbart, utan att helt utarma vår mark och fjäll, och utan att prislappen för skattebetalarna blir helt orimlig, är det avgörande att vi tar hand om varje spannmål som kan återanvändas.
Läs fler artiklar från DN Debatt.