”Företagen kan inte friskriva sig från sina försäljningsmetoder”


Sofia Larsen, Svensk Handel, och Cecilia Nykvist, Teko, skriver i ett svar på vår debattartikel att Naturskyddsföreningen missat att vi måste jobba med företagen, och inte mot dem. De skriver vidare att vi inte heller tänkt på politikens viktiga roll för att sätta upp spelreglerna för företagen. Dessutom påpekar skribenterna att vi inte heller kan undgå konsumentansvar.
Vi förstår att Svenska Handel och Teko vill värna om företagens intressen och flytta fokus till konsumenten och politikerna, som också bär ett ansvar, men företagen med ohållbara affärsmodeller har ett mycket stort ansvar för de enorma volymerna av plagg med en kort livslängd som släpps ut på marknaden idag. Och företagen har fullt ansvar för de försäljningsmetoder som driver utvecklingen, där konsumenterna lockas till billiga köp.

Utgångspunkten i vår debattartikel är att affärsmodellen “fast fashion” (snabbt och billigt mode) inte kan vara hållbar. Ett plagg som ingår i en cirkulär ekonomi måste hålla länge, användas under lång tid och i slutändan återvinnas. Det handlar därför om att företag behöver lämna “fast fashion” och “ultra fast fashion” bakom sig, och utveckla nya affärsmodeller för att kvalificera sig som hållbara.
När det gäller regler och ramar arbetar EU med att implementera strategin för en mer hållbar klädindustri för att komma tillrätta med problemen inom textilindustrin, vilket också nämndes i vår debattartikel. Det handlar om krav på produktpass, ekodesign, producentansvar och förbud mot att förstöra osålda plagg. Här formas redan några av de spelregler som Svensk Handel och Teko efterlyser, och som organisationerna kan vara med och påverka.
Det är utmärkt att det redan finns svenska textilföretag i framkant av innovation och förändring. Ännu bättre blir det när alla företag i klädbranschen investerar i plagg som konsumenten vill ha och kan använda länge och slutar trigga konsumenterna att göra ogenomtänkta köp. Låt oss samarbeta om det.
Läs fler artiklar från DN Debatt.

Lämna ett svar