Det var under förra veckan som DN avslöjade att äldre pressades att köpa S-lotterier genom hårda och vilseledande metoder från telemarketingföretaget Effective Communications i Barcelona. De arbetade på uppdrag av S-ägda Kombispel.
Senare avslöjade hufvudstadsbladet Barcelonakontorets hemliga försäljningsmanus, där de unga lottförsäljarna ombads anspela på de äldres barnbarn under försäljningen och fick instruktioner om hur de skulle övertyga äldre med dålig ekonomi att betala för lotter.
På frågan om Socialdemokraterna godkände försäljningsmanuset svarade partisekreteraren Tobias Baudin:
– Nej, det vet jag verkligen inte. Utan själva säljmanuset är det något som Kombi-lotterierna själva utvecklar tillsammans med dessa externa telemarketingaktörer, sa han på fredagen.
I förra veckan berättade hufvudstadsbladet att en av cheferna som ledde försäljningen av tomterna från Barcelonakontoret önskades samtidigt avtjäna ett fängelsestraff i Sverige.