Kronan brädar alla andra större valutor nu


EXTERN LÄNK: Ålandsbankens experter hjälper dig med komplexa frågor

Från 2001 till 2021 steg Liv-ex Top 100-index, en global marknadsplats för exklusiva viner, med över 270 procent. Investeringar i en korg med dessa hundra exklusiva viner överträffade alltså många finansiella investeringar. Mest åtråvärda bland samlare är viner från Bordeaux och Bourgogne vars priser har skjutit i höjden.

Men något i skymundan har en annan fransk region, Champagne, stadigt ökat sin andel, för att nu utgöra 13 procent av andrahandsmarknaden och hamna på tredje plats.

Essi Avellan, som är en “Master of Wine” – en av vinindustrins finaste kvalifikationer – och född i Helsingfors, är inte förvånad:

– Under de 20 år jag har specialiserat mig på Champagneregionen har vinerna därifrån gått från att vara en drink man firat med till att bli ett seriöst gastronomiskt vin och på senare tid även hamnat i källare hos många vinsamlare, säger hon.

f6d97ff4 1406 4bbd b4ae ae1fef79919e.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.780357h:h;*,*&crop=w:0

Småskaliga odlare är utmanande

Marknaden för samlare domineras fortfarande av välkända varumärken. Men samtidigt har ett ökande intresse riktats mot det som brukar kallas odlarchampagne. Det är småskaliga producenter som mest odlar egna druvor istället för att köpa in dem, vilket annars är vanligt i Champagne. De har ofta ett tydligt hållbarhetsfokus och en begränsad hantverksproduktion som de brukar sälja under eget namn på flaskans etikett.

– Odlarna lyfter fram såväl druvsorter som specifika byar och vingårdar. Stilen är helst extra brut eller brut nature, det vill säga väldigt torra viner med lite eller inget socker tillsatt efter andra jäsningen. Det här är inte för att maskera hur platsen där druvorna växer påverkar vinet, säger Essi Avellan.

Några av dessa småskaliga viner har uppnått kultstatus och en lojal anhängare. Det blev tydligt på en auktion i Hong Kong 2023, när en flaska från en sådan småskalig odlare inbringade 3 100 euro.

Några av dessa odlare verkar utanför de prestigefyllda Grand Cru- och Premier Cru-platserna som anses ge högsta druvkvalitet.

– I dag finns det uppemot 2 000 producenter som tillverkar odlarchampagne, varav ett hundratal har fått internationellt erkännande. De är få, men har definitivt bidragit till det ökade intresset för champagne, säger Essi Avellan.

Den relativt begränsade volymen spelar roll för att hålla efterfrågan och priserna uppe på auktionerna. Däremot får odlarna själva sällan ta del av värdeökningen på andrahandsmarknaden, även om de kunde höja priserna i viss mån vid försäljning till återförsäljare och restauranger.

ab501b2c 067b 4fea ad1d 26147c394f63.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.78712h:h;*,*&crop=w:0

De stora följer efter

De stora champagnehusen har inte varit sena med att haka på trenden. De lanserar nu viner influerade av odlarchampagne – genom att till exempel satsa på egenodlade druvor, gärna med ekologiska eller biodynamiska metoder. Eller genom att lyfta fram pinot noir-druvor från olika årgångar och vingårdar. Precis som tidigare är det inte längre självklart att sträva efter att ha en stil för din champagne som inte förändras över tiden.

Essi Avellan menar att spårbarhet och transparens har blivit viktigare. Konsumenterna kräver det och allt fler av de stora champagnehusen har blivit mindre hemlighetsfulla.

– Tidigare var det svårt att ta reda på vilka sorters druvor och vilka årgångar och odlingsområden som ingår i en årgångsfri champagne. Men nu är det möjligt att genom att knappa in en kod på flaskans etikett få detaljerad information om vissa viner på deras hemsidor, säger hon.

En framtid i rosa

De senaste åren har efterfrågan på roséchampagne ökat kraftigt. Att några skådespelare har investerat i produkten har säkert bidragit till hajpen. Antalet flaskor som släpps ut på marknaden är lågt jämfört med vit champagne – och priserna betydligt högre. Roséchampagne har blivit stort i USA och Japan, medan konsumenterna i Norden har varit mer försiktiga.

– Personligen tycker jag att prestigecuvéer av roséchampagne är bland det mest intressanta som händer i Champagne just nu. Vinerna är bättre än någonsin, har en komplexitet och lämpar sig för lagring genom sin tanninstruktur. Trenden är definitivt här för att stanna, säger Essi Avellan.

Råd till samlare

1. Köp viner som du gillar och vill dricka.

2. Köp mer än en flaska för att följa vinets utveckling genom åren.

3. Om du vill sälja vidare måste du köpa lådor med sex flaskor som är standard på exklusiva auktioner.

4. Välj champagnesorter som har en dokumenterad historia av att åldras väl.

5. Håll koll på årgångar som anses vara exceptionella, som 2008 och 2012.

6. Det är alltid en bra idé att köpa Magnum-flaskor. De behåller fräschören längre och motstår oxidation av vinet bättre.

7. Förvara flaskorna mörkt och svalt. Ljus förstör champagne snabbt.

7e2650bc efe7 4253 a36b b42c9377871d.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.780357h:h;*,*&crop=w:0

Förändrade förutsättningar

Mycket pekar i rätt riktning för Champagneregionen, men det finns också utmaningar. Klimatförändringarna har fungerat till regionens fördel på många sätt. För några decennier sedan kunde det vara svårt för druvorna att nå full mognad innan skörd, men så är det inte längre. Däremot har druvans odlingssäsong blivit kortare, vilket kan påverka vinernas fräschör. Det är inte ovanligt att skörden sker under värmeböljor i augusti, vilket sätter druvkvaliteten på spel och försvårar arbetsförhållandena för den som plockar druvorna för hand.

Dessutom har extremväder som frost under rankans blomning på våren blivit vanligare. Trots en viss nedgång i exporten levererades 2023 flaskor från Champagne till ett värde av över 6 miljarder euro. I Asien, där mousserande viner tidigare inte varit särskilt populära, är intresset på väg uppåt. Det finns en risk, eller möjlighet beroende på hur man ser det, att prestigepriserna på champagne fortsätter att stiga. Speciellt om den kinesiska konsumenten får smak för de fina bubblorna.

EXTERN LÄNK: Ålandsbanken hjälper dig att projektstyra din ekonomi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ålandsbanken och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar