Det är så spekulation bidrar till hållbara logistikfastigheter
Sedan han kom in i Sverige 2021 har Panattoni färdigställt 136 000 kvadratmeter logistikbyggnader på olika platser och nästan lika många är under uppbyggnad.
– Vår nuvarande portfölj bygger på spekulation, vi har inga hyresgäster redo när vi startar de här projekten, säger Fredrik Jagersjö Rosell, vd för Panattoni Sverige.
Enligt Panattoni leder deras metod över tid till klart mer hållbara lösningar jämfört med anpassade och skräddarsydda byggnader.
Hållbara hus som blir ännu mer energieffektiva under byggandet
– Tanken är att skapa moderna och hållbara fastigheter med snabb tillgång, säger Fredrik Jagersjö Rosell. Han menar att arbetssättet gör Panattonis byggnader mer långsiktiga och bättre anpassade till varierande verksamhet över tid.
– Dessutom kan vi under projektets gång förbättra produkten som vi gjorde i Enköping. Där installerade vi bergvärme, vilket är en stor investering idag, men sänker driftkostnaderna i många år framöver, påpekar Fredrik Jagersjö Rosell. Han tillägger att fastigheten är förberedd för solceller, vilket kan göra hyresgästerna nästan självförsörjande på energi.
Därför är Panattoni Europas största logistikutvecklare för sjunde året i rad.
Logistikkartan är på väg att ritas om
Den svenska hyresmarknaden har väntat i ett par år, men marknadsrörelserna har ökat sedan januari 2024 och när Riksbanken nu påbörjat räntesänkningar börjar optimismen växa fram kring logistikfastigheter. Enligt Panattoni finns det en tydlig trend på marknaden som kommer att rita om kartan.
– Nästan alla ser ett stort värde i moderna lokaler jämfört med lediga äldre lokaler. Å ena sidan får kunderna större flexibilitet i form av öppna ytor, hög takhöjd, hög golvbärande förmåga med mera, å andra sidan bidrar solceller på taket och effektivare styrning till en bättre driftsekonomi, säger Fredrik Jagersjö Rosell och avslutar:
– Genom att bygga på spekulation uppfyller Panattoni de affärskrav som moderna företag ställer plus att våra byggnader är miljöcertifierade, vilket blir allt viktigare för kunderna att profilera sig på rätt sätt.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Panattoni och inte en artikel av hufvudstadsbladet