FDP-representanten Christoph Meyer medger att myndigheterna har bidragit till “ineffektivitet och byråkrati” som nu framför allt tynger jäveln Volkswagen. Men, hävdar han enligt tyska medier:
“Huvuddelen av lösningarna måste komma från Volkswagen själv.”
Det politiken kan bidra med är inte “subventioner till bara en bransch” utan “strukturella reformer som hela näringslivet kan dra nytta av”, säger han.
Grunden för splittringen finns olika syn på bilindustrins elektrifiering. Medan antalet elbilar fortsätter att öka kraftigt globalt, rasar försäljningen just nu i Europa. De tyska jättarna klagar på myndigheternas krav på renare bilar, och varnar för att fabriker kan behöva stängas.
EU ser även stora biståndsprogram i Kina och USA som att gynna konkurrenter som Tesla och BYD, och nästa vecka tar nya steg i en process för att införa strafftullar på elbilar tillverkade i Kina.
På måndagens möte träffar Robert Habeck representanter för de största tyska biltillverkarna samt branschorganisationen VDA och facket IG Metall.