Busstrafiken har drabbats särskilt hårt av passagerarminskningen. I Stockholms innerstad och på Lidingö har resandet minskat med cirka 30 procent jämfört med 2019. En del av kärnbusslinjerna, de som trafikeras av de långa blå ledbussarna, har tappat runt 40 procent av resandet.
Detta innebär en svår ekonomisk huvudvärk för Stockholms kollektivtrafik som går med ett underskott på nästan 1,7 miljarder kronor.
Regionen har tidigare meddelat att nedskärningar är att vänta. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) presenterade på tisdagen ett förslag på vilket det, som det uttrycktes, förändringar som är aktuella. Men i klartext handlar det om kapningar.
Två rader, 72 och 75, försvinner. Alla huvudbussar kommer att ha en minskad turtäthet. Flera linjer kommer att ha förkortade linjelängder.
– Det motiveras med att resandet har minskat i Stockholms innerstad och det ökar inte. Minskningen ligger konsekvent på 30 procent efter pandemin. Nu har vi kört med full trafik sedan pandemin och vi får inte tillbaka passagerarna, säger Anton Fendert, som understryker att det är viktigt att inte köra med halvtomma bussar.
Hur mycket SL förväntas spara han vill inte prata om neddragningen i nuläget.
– Nej, vi vet inte exakt. Vi vill inte säga något innan förslaget har varit ute på remiss och vi har landat på ett slutgiltigt alternativ.
Experter har sagt det nedskärningar riskerar att göra kollektivtrafiken mindre attraktiv. Att minska trafiken för att spara pengar kan därför vara kontraproduktivt. Om resenärerna försvinner är det möjligt att de redan krympande biljettintäkterna blir ännu mindre. Men det är inget som oroar Anton Fendert.
– Här tycker jag att trafikförvaltningen har gjort ett bra jobb och analyserat läget. Man har försökt se till att det finns ett utbud i hela Stockholms innerstad. Det blir inga vita fläckar.
Oppositionens regionråd Kristoffer Tamsons (M) är skarpt kritisk.
– Två helt stängda busslinjer och 21 linjer som har minskat trafiken. Var fjärde huvudbuss ryker. Tillsammans med den tidigare presenterade trafikslakten är det vi nu bevittnar den totalt sett största minskningen av kollektivtrafiken i Stockholm i modern tid, säger han.
I september meddelade SL att 16 busslinjer runt Stockholms län skrotas. Detta motiverades också med att kostnaderna har skjutit i höjden samtidigt som resandet har minskat. När förslaget gick ut på remiss trodde flera kommuner att nedskärningarna skulle öka biltrafiken.
De nu föreslagna förändringarna i innerstadens busstrafik har skickats på remiss till Stockholms stad, Lidingö, Solna och Nacka. Justeringarna träder i kraft vid övergången till sommartidtabellen i slutet av juni 2024.
Så blir nedskärningarna i busstrafiken – linje för linje
1 Frihamnen–Stora Essingen. Färre avgångar.
2 Norrtull-Sofia. Färre avgångar.
3 Karolinska sjukhuset-Södersjukhuset. Färre avgångar.
4 Radiohuset-Gullmarsplan. Färre avgångar
6 Karolinska Institutet-Ropsten. Färre avgångar.
50 Odenplan-Stora Lappkärrsberget. Ändrad rutt och färre avgångar.
53 Karolinska Institutet-Henriksdalsberget. Färre avgångar.
54 Reimersholme-Hjorthagen. Linjen ändras. Det föreslås att gå från Reimersholme till Moa Martinssons torg och ta över en del av linje 65:s sträckning.
55 Finnberget-Henriksdalsberget-Tanto. Färre avgångar.
56 Hornsberg-Stora Essingen. Linjen är förkortad. Det föreslås att gå från Moa Martinssons torg till Lilla Essingen.
57 Frösundavik-Solna. Linjen är förkortad. Det föreslås gå från Norra Hammarbyhamnen till Hjorthagen. Tar över delar av linje 54:s sträckning.
61 Ruddammen-Hornsberg. Färre avgångar.
66 Reimersholme-Sofia. Färre avgångar.
67 Odenplan-Blockhusudden. Färre avgångar. Förstärkningsturer mellan Östra Station och Odenplan vid högtrafik.
69 Centralen-Djurgårdsbrunn. Färre avgångar.
72 Karolinska sjukhuset-Frihamnen. Håller på att stänga.
74 Hornsberg-Sickla Udde. Färre avgångar.
75 Ropsten-City terminal. Stänger.
76 Ropsten-Norra Hammarbyhamnen. Färre avgångar.
77 Karolinska sjukhuset-Liljeholmen. Färre avgångar och ändrade drifttider.
Lidingö
203 Ropsten-Näset. Färre avgångar.
206 Ropsten-Högsätra-Larsberg. Färre avgångar.
225 Ropsten-Sticklinge. Färre avgångar.
Läs mer:
Snart stiger alla blå bussar på baksidan
Det här blir Stockholms nya tunnelbana