Det går fort nu.
Det lät så drömskt när Northvolt 2017 berättade att de skulle bygga sin jättefabrik utanför Skellefteå. Fabriken byggdes i rekordfart. Skellefteå kommun var med på tåget för att se till att det fanns bostäder och socialtjänst för alla de 100 000 arbetare som skulle behövas i produktionen. Kommunkoncernen investerar hela 42 miljarder kronor (!) under en tioårsperiod. Northvolt utropade sig själv till en pionjär för europeisk batteriproduktion – och därmed för den elektrifiering som krävs för den gröna omställningen.
Annons
Annons
När fabriken stod klar skulle den skjuta ut 3 500 batterier per minut, sa vd Peter Carlsson med ett leende till SVT. Men sedan gick det inte som planerat. Produktionen släpade efter och endast en bråkdel av batterierna gick sönder, vilket fick en omedelbar effekt på företagets ekonomi.
Sedan sommaren har Northvolts jakt på nytt kapital varit en konstant i affärspressen. Den pengajakten hjälptes inte av fyra dödsfall inne i Northvolts fabrik i Skellefteå, varav tre var mystiska dödsfall efter arbetspass och den fjärde på grund av en explosion där den avlidne saknade rätt skyddsutrustning. En sådan kris är inte lätt att prata bort.
Men den där den stora krisen handlar inte om de dåliga vibbarna bland investerare. Det handlar om en geopolitik där Europa just nu körs om av Kina.
Hela den europeiska batteriindustrin har haltat sedan Kina gick över till överproduktion – och täcker nu hela världens behov av bilbatterier.
Men också för att européer inte köper lika många elbilar. Siffror från augusti i år visar att försäljningen har minskat med 44 procent, jämfört med samma månad förra året.
Det som skulle bli ett nordiskt “batteribälte” från Mo i Rana i Norge, via Skellefteå till Vasa i Finland, hann inte ens starta innan det var över.
Annons
Det är här den pågående lågkonjunkturen spelar in. Den första vågen av elbilsköpare bestod främst av villaägare med god ekonomi och möjlighet att ladda hemma. När nästa våg av elbilsköpare är på väg in på marknaden är ränteläget ett annat. Elbilar är oftast dyrare än fossilbilar, vilket innebär större lån. Dessutom är det få bilägare som gillar att spela range roulette när de har bråttom att ta sig till jobbet eller för att hämta barnen från hockeyträningen en kall vinterkväll. Både räckvidden och elektrifieringen av vägnätet behöver förbättras för att få fler att ta steget över till elbilar.
Annons
Att titta på politiskt bränsle för krisen flera europeiska regeringar (höger, ska tilläggas) har sett den politiska potentialen i bilbränslefrågan och valt att rikta subventioner till fossilbilägare. I USA har ironiskt nog den stora inflationssatsningen på grön teknik bidragit till att flera av Europas batteriföretag har flyttat västerut.
LÄS ÄVEN: Naturligtvis skapar Ekodatacenters Borlängeflirt oro
Det som skulle bli ett nordiskt “batteribälte” från Mo i Rana i Norge, via Skellefteå till Vasa i Finland, hann inte ens starta innan det var över.
Samtidigt när Northvolt meddelar att de säger upp 1 600 av sin svenska personal, körs Europa om av både USA och Kina. Flera av elbilsföretagen meddelar att de behåller sin fossilbilsproduktion lite längre än planerat.
Allt detta innebär att Europa riskerar att missa sina klimatmål. Och det i sig är ett gigantiskt dilemma. Både för Skellefteå – och för världen.