Israel till attack i Jemen


Hållbara infrastrukturinvesteringar: en nödvändighet för Sveriges framtid

Marin Reinholdsson, vd och koncernchef för Infrea.
Marin Reinholdsson, vd och koncernchef för Infrea.
Den gröna omställningen, klimatförändringarna och en redan stor underhållsskuld gör att Sverige behöver betydande investeringar i infrastruktur. Försvars- och NATO-medlemskap, med krav på att vägar och järnvägar är i gott skick, ökar behovet av att fatta beslut, göra investeringar och att sätta hinkar i marken.

– Vi står inför enorma utmaningar där vi behöver satsa stort på underhåll och uppgradering av vår infrastruktur och detta på ett ännu mer hållbart sätt. Här vill Infrea spela en betydande roll genom att erbjuda innovativa lösningar och proaktivt underhållsarbete i nära samarbete med våra kunder, säger Marin Reinholdsson, VD och koncernchef på Infrea.

Han fortsätter: Det är glädjande att regeringen vill öka budgetarna för omfattande infrastruktursatsningar. Det behövs ett lyft och det behövs nu.

Klimatförändringarna kräver ny infrastruktur – stormarna kommer varje år

De senaste årens vädermönster har tydligt visat att den befintliga infrastrukturen, byggd för en annan tid, inte längre är robust nog att klara dagens förhållanden. Det ställer nya och högre krav på framtidens infrastrukturlösningar och gäller inte bara vägar och järnvägar utan även till exempel VA-system och elnät.

– Sverige har länge haft en infrastruktur som var anpassad till förutsättningarna för ett annat klimat. Vägar och järnvägar byggdes för att motstå till exempel ”100-årsstormar” – stormar så kraftiga att de bara förväntades inträffa en gång per sekel. Men med effekterna av klimatförändringarna inträffar nu dessa extrema väderhändelser oftare, vilket innebär att vi måste tänka om och bygga för en framtid där stormar av denna kaliber kan inträffa mycket oftare. Nederbörden blir allt starkare och därmed är vattenflöden ett annat exempel, säger Martin.

Framtidens infrastruktur – en gemensam satsning

Att skapa en infrastruktur som är både hållbar och robust nog att möta framtidens utmaningar är ingen lätt uppgift. Det kräver en gemensam insats från alla inblandade parter – från statliga myndigheter och lokala kommuner till privata företag som Infrea. Genom att samarbeta och investera i innovativa lösningar kan vi bygga en infrastruktur som inte bara är anpassad till dagens behov, utan även rustad för framtiden.

– Det är klart att Sverige står inför ett vägskäl där beslut och investeringar som tas i dag kommer att få stora konsekvenser för framtiden. Att prioritera hållbarhet och robusthet i infrastruktur är inte längre ett val – det är en nödvändighet, säger Martin.

Den bästa schaktmassan är den som inte rör sig

Infrea är en koncern som försöker kombinera det bästa av två världar – den lokala kunskapen och flexibiliteten som mindre företag erbjuder, med styrkan och kapaciteten hos ett stort företag. Genom att ha en stark lokal närvaro erbjuds även rent tekniska lösningar som är anpassade efter de specifika förutsättningar som råder i olika regioner i Sverige.

– Det pratas mycket om hållbarhet i vår sektor, med mycket fokus på maskinutsläpp och övergång till el i olika former. Ur ett hållbarhetsperspektiv måste man dock komma ihåg att den bästa schaktmassan är den som inte flyttas, påpekar Reinholdsson och menar att detta kräver en förtrolig dialog mellan beställare och entreprenör så att båda parter kan bli vinnare.

Läs mer på www.infrea.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Infrea och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar