Så får du tillbaka anställda till kontoret
Mer än någonsin diskuteras kontorets betydelse och utformning. Strävan efter innovation, kreativitet, problemlösning och effektivitet samtidigt som man främjar de anställdas hälsa, välbefinnande och välbefinnande är en nyckelfråga för många organisationer. Allt från arbetssätt, kontorslayout och arbetsflöde till teknik och arbetslivsbalans är under lupp. Och det blir allt viktigare att inte bara behålla, utan också attrahera ny arbetskraft. Här spelar kontoret en viktig roll som kulturbärare, ett nav och en plats där organisationens image och värderingar speglas. Men behoven och kraven har ökat, nu konkurrerar kontoret med hemmet.
Den vanligaste fällan många faller i när de strävar efter ett attraktivt kontor
– Den vanligaste fällan är utan tvekan att man går rakt på en lösning och struntar i att identifiera och analysera de faktiska behoven, säger Henrik Axell. Han arbetar med förändringsledning och behovsanalys för att hjälpa organisationer att skapa arbetsmiljöer som främjar välbefinnande, effektivitet och produktivitet. Axell beskriver hur många som hoppar på trenden att utforma kontoret till en mötesplats med sociala ytor för att locka människor till arbetsplatsen – men glömmer att det också behövs miljöer för att kunna arbeta isolerat och koncentrerat. Om du som anställd inte har tillgång till ens den typen av miljö på kontoret arbetar du helst hemifrån. Ett kontor blir bara attraktivt när det både är estetiskt tilltalande OCH ger medarbetarna förutsättningar att utföra alla sina arbetsuppgifter på bästa sätt.
Ett framgångsrikt kontor behöver därför utformas för att stödja både individuellt arbete och samarbeten. I vilken grad kontorslokaler ska fördelas mellan dessa två måste baseras på varje unik organisations behov. En storlek passar inte alla. Balansen mellan social interaktion och fokuserat arbete är avgörande för att odla en blomstrande och produktiv arbetsplats.
Nyckeln till att designa ett kontor som anställda vill komma till
– Vår långa erfarenhet av arbetsplatsdesign, där vi har genomfört över 400 arbetsplatsförändringar med hjälp av Kinnarps metodik och behovsanalys Next Office, visar att gediget förarbete skapar framgång, säger Axell. Nyckeln är att kartlägga unika behov och arbetsmönster. Det ger förutsättningar att nå den bästa och mest hållbara lösningen.
Next Office hjälper till att samla in värdefull kunskap och data innan arbetsmiljöer utformas. Med specialutvecklade verktyg vägleds ledningen i arbetet med vision, mål och ramar för projektet. Genom workshops, föreläsningar och webbenkäter kartläggs behov och arbetsmönster och personalen involveras på ett genomtänkt sätt. Fokus ligger på att tänka framåt och öppna upp för nya idéer om hur kontoret kan användas för att på bästa sätt skapa nytta och värde.
Om Kinnarps:
Kinnarps är en av Europas ledande helhetsleverantörer av inredningslösningar och arbetsplatsdesign för kontor, skolor, vård- och omsorgsmiljöer. Möblerna kännetecknas av hög kvalitet, innovativ design, låg miljöpåverkan och långa livscykler. Företaget har varit familjeägt sedan starten 1942, med tillverkning i Sverige och verksamhet i 40 länder.
Läs mer på: kinnarps.se/nextoffice
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Kinnarps och inte en artikel av hufvudstadsbladet