Den tyska bilindustrin går på knäna och elektrifieringen börjar se ut som en existentiell kris för stora delar av branschen i hela Europa.
– Jag tror att det kommer att ta flera år – kanske tre, fyra år – att vända trenden, säger Ferdinand Dudenhöffer, chef för CAR-institutet i Bochum, Tyskland, till TT.
“Då måste du åka till Kina”
Mycket står på spel. Det finns en risk att europeiska spelare slås ut.
– Det är en risk. Lösningen på detta är att komma närmare Kina, säger han.
– Den stora skalan finns i Kina och ska man vara konkurrenskraftig på bilmarknaden måste man ha det här. Då måste man åka till Kina, tillägger han.
Strategin är inget mirakelmedel. Och det är redan uppenbart för många skådespelare. Den tyska bilindustrin har över 50 procent av sin försäljning i Kina idag. Och Göteborgsbaserade Volvo Cars är tillsammans med Polestar en del av det kinesiska bilimperiet Geely.
Men investeringarna i Kina måste öka och Europas biltillverkare måste återta marknadsandelar där, anser Dudenhöffer.
– Det gäller inte bara elektrifiering, utan utveckling av mjukvara och självkörande system. Kineserna gör stora framsteg även på de områdena, säger han.
Låga kostnader, dynamiska företag och en helt annan tillgång till användardata är andra fördelar i Kina, enligt professorn.
– Kina kommer att dominera bilmarknaden de kommande tjugo åren, säger Dudenhöffer.
Och redan om tio år räknar han med att Kina kommer att vara en större bilmarknad än USA och Europa tillsammans.
– Europeiska biltillverkare kan använda Kina för att komma ikapp Tesla och BYD och bygga upp deras konkurrenskraft.
Undrar om Northvolt överlever
I fallet med batteritillverkaren Northvolt ser professorn stora risker.
– Det är starka kinesiska batteritillverkare som gäller – och sydkoreanska, som Samsung. De har mycket stabila produktionslinjer och har redan börjat göra stora investeringar i nästa generations elbilsbatterier.
– Northvolt och de europeiska batteritillverkarna fokuserar på befintlig teknik.
En instabil produktionsprocess och kvalitetsproblem kännetecknar Northvolt, enligt Dudenhöffer.
– Northvolt är i en svår situation. De kommande två eller tre åren kommer att visa om de kommer att överleva i framtiden. Det ser väldigt tufft ut.
Och även om Northvolt löser akuta produktionsproblem är riskerna stora.
– Hur kommer de att konkurrera med kineserna, som har alla skalfördelar på plats? Det är den stora frågan. Och det är svårt att svara på.