Och hittills har intresset för fastigheten varit stort, både från spekulanter i Sverige och utomlands.
– Det är många som har kontaktat oss, det är ett unikt objekt, säger Anton Cederberg, mäklare på Thiger skog och mäklarfirma.
Förutom en 2,1 kilometer lång landningsbana får köparen fem flygplanshangarer, en fullstor verkstad, maskinhall och en boendebyggnad med plats för ett 50-tal bäddar. Dessutom tillkommer 153 hektar skogsmark, vilket motsvarar fyra Gamla städer i Stockholm.
Men lite pris eftersom fastigheten inte finns.
– Vi har inte kommit fram till något pris, men tänker man bara på skogen så har den ett värde i sig. Verkstadsdelen har ett värde och sedan finns det en befintlig verksamhet som man kan göra en viss typ av avkastningsvärdering på.
– Utifrån det går det givetvis att värdera den befintliga verksamheten, men varje spekulant får helt enkelt göra sin egen bedömning.
Han säger att bud redan har kommit in. Spekulanterna som hört av sig har flera olika planer på vad de ska använda den gamla flygbasen till.
– Det har varit allt från att ha det som flygbas till tillverkningsindustri och solceller. Det är som hela spektrat. Men det har inte ett användningsområde, men det kommer säkert att vara väldigt brett vad du använder det till.
Finns det något som kan vara användbart att veta om fastigheten?
– Det krävs ett särskilt förvärvstillstånd för att köpa fastigheten, vilket vanligtvis inte är något problem för privatpersoner, men för aktiebolag kan det vara väldigt svårt, säger han.
DN har tidigare skrivit om hur Försvarsmakten letar efter fastigheter på bostadssajten Hemnet och att Försvarsmakten även köpt ytterligare en flygplats i Västerbotten. Om det finns något intresse från Försvaret för flygbasen i Åmsele är inte känt. DN har ställt frågan till Fortifikationsverket, som ansvarar för Försvarsmaktens fastigheter, men de har inte hört av sig,