När Kimberly började äta kände hon plötsligt något hårt i munnen.
– Jag märkte att jag blödde mycket i munnen. Så då fick jag ta ut kycklingen och se vad det var, säger Kimberly.
En lång brun glasskärva kom ut ur munnen. Kimberlys första tanke var att det måste ha kommit från kycklingen. Hon reagerade på att den var brun, så hon tror inte att den kan ha kommit från hennes egen tallrik som var rosa.
– Jag fick ren panik. Jag var ensam med min son och hunden hemma. Och jag blödde bara okontrollerat i en kvart, säger hon.
“Trauma”
Det tog några dagar för Kimberlys tunga att läka, så hon misstänker att glasskärvan måste ha kommit ganska djupt in i hennes tunga.
Efter händelsen kände sig Kimberly skärrad och undrade vad som hade hänt om hon hade fått in glasskivan i magen. Eller om hennes son hade fått det i munnen.
Kimberly skrev om händelsen i en Facebook-grupp och fick många reaktioner. Flera personer rapporterade att de också varit med om att hitta konstiga föremål i olika livsmedelsprodukter.
– Jag mejlade då Axfood, som äger Eldorado, och fick till svar att de inte trodde att glasspånen kom från kycklingen. De sa att glasplattan inte kunde ha varit i närheten av deras tillverkning, men att det var tråkigt att det hände mig, säger hon.
Svaret gjorde Kimberly upprörd eftersom hon kände att hon inte blev trodd.
– Hade jag fått ett bättre svar hade jag lagt det här bakom mig. Nu känner man att man kanske vill ta det vidare, säger hon.
Kimberly kommer i framtiden att undvika att köpa fryst kyckling, eftersom händelsen har blivit ett trauma för henne.
– Jag uppmanar andra att vara försiktiga med att köpa frysvaror, säger hon.
Axfood svar
hufvudstadsbladet har varit i kontakt med Axfood som inte kan kommentera det enskilda fallet.
Men enligt presschef Magnus Törnblom är det ovanligt att främmande föremål hamnar i en produkt.
– Glas hanteras inte i anläggningen, så det är i princip omöjligt att det kommer från produkten. Precis som alla andra aktörer som hanterar mat har vi fått ett stort antal frågor om detta genom åren och det handlar nästan uteslutande om att upptäcka en glasbit i en måltid som man lagat hemma, säger han.
Om du tror att det trots allt är produkten som föremålet kommer ifrån bör du kontakta företagets konsumentkontakt, enligt Magnus Törnblom.
– I förekommande fall kan man få hjälp med att annonsera produkten, säger han.