Irisity vill ta in 71 miljoner i företrädesemission


“Vi är på god väg att kommersialisera vårt läkemedel globalt”

En stabil grund med intäkter från Europa har lagts. Kommersialisering i flera delar av världen väntar nu för Oncopeptides flaggskeppsläkemedel.

– Dessutom har vi utsett en ny läkemedelskandidat med stor potential, säger vd Sofia Heigis.

Specialistläkemedelsföretaget Oncopeptides är i färd med att kommersialisera sitt första läkemedel Pepaxti – ett förbättrat cytostatika som behandlar en dödlig blodcancer – i flera länder i Europa.

– Vi räknar med att vara lönsamma i slutet av 2026 och än så länge går det enligt plan. Mellan första och andra kvartalet upplevde vi en tillväxt på 60 procent i Tyskland, som är vår huvudmarknad. Det beror på att vi har ett dedikerat team på plats och att fler och fler skriver ut vår produkt. Och framför allt att erfarenheterna av produkten är mycket positiva, säger vd Sofia Heigis.

Behovet av Pepaxti är globalt. Utanför Europa är strategin att kommersialisera läkemedlet genom partnerskap med lokala företag.

– Vi tror att vi skapar större värde genom att ingå partnerskap när vi lanserar Pepaxti utanför Europa, där vi delar försäljningsintäkterna mellan båda företagen. På så sätt sparar vi tid och kan välja den bästa kompetensen direkt, säger hon.

Nyligen tecknade Oncopeptides ett partnerskap med World Orphan Drug Alliance, som är en global allians för särläkemedel, eller läkemedel som behandlar sällsynta sjukdomar. Den består av mindre medlemsföretag som i Oncopeptides fall hjälper till med individuell patientförsäljning av Pepaxti i Afrika, Mellanöstern och Centralasien. Ambitionen är att kunna börja sälja i de regionerna i slutet av året.

I september tecknade Oncopeptides även ett licens- och leveransavtal med ett sydkoreanskt läkemedelsföretag.

– De jobbar för fullt myndighetsgodkännande och kommersialisering där. Vi är därför på god väg att kommersialisera Pepaxti globalt, säger Sofia Heigis.

Sofia Heigis, VD för Oncopeptides
Sofia Heigis, VD för OncopeptidesBild: Liza Simonsson

Det svenska bolaget uppskattar det potentiella värdet av affären till 150-300 miljoner kronor fram till 2032. VD:n ser licensavtalet som ett fint exempel på en efterfrågestyrd affär.

– Vi har klinisk erfarenhet i Sydkorea, och en av experterna där gick till företaget vi nu har avtal med och uttryckte behovet av Pepaxti. Vår produkt passar väl in i det medicinska landskapet och när efterfrågan redan finns ökar våra chanser att få myndighetsgodkännande och en framgångsrik lansering.

Förutom flaggskeppsläkemedlet Pepaxti finns det också en lovande produktpipeline, framhåller Sofia Heigis.

I juni utsåg företaget sin första läkemedelskandidat från sin egen teknologiplattform SPiKE (Small Polypeptide based medfödda Killer Engagers) baserat på lovande prekliniska data.

Enkelt uttryckt kan man säga att läkemedelskandidaten (OPSP1) använder så kallade naturliga mördarceller, som redan är en del av kroppens immunförsvar, för att attackera och döda cancerceller. Ambitionen är att det ska leda till preparat med samma effektnivå som dagens immunterapier men med mindre risk för biverkningar och utmattning av immunförsvaret.

Planen är att starta en första klinisk prövning av OPSP1 på människor. Om de prekliniska resultaten kan bekräftas är potentialen stor, enligt företaget.

– Då kan vi vara först på marknaden och generera mycket värde både för patienter och aktieägare framöver, säger Sofia Heigis.

Kom ihåg att investeringar både kan öka och minska i värde och att investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Artikeln är framtagen av Brand Studio i samarbete med Oncopeptides och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar

إعلان
×
x